‘Makelaars kunnen nog veel meer uit Facebook halen’

 

Wie Facebook slim inzet, blijft bij potentiële klanten in beeld

Facebook is niet alleen een geweldig middel om meer aandacht voor uw objectpagina's te creëren, maar óók om meer naamsbekendheid te krijgen. Die laatste kans laten makelaars vaak onbenut, zegt Martijn Joosten van Marketing voor Makelaars. En dat is zonde, want wie Facebook slim inzet, blijft bij potentiële klanten in beeld.

Martijn Joosten, die zelf uit een makelaarsfamilie komt, geeft trainingen aan makelaars op het gebied van onlinemarketing en in het bijzonder over Facebook. Juist daar zit volgens Joosten een voor makelaars erg interessante doelgroep: 82% van de 20- tot 39-jarigen gebruikt Facebook. Ook in de leeftijdsgroepen daarboven is dit percentage hoog: 59 tot 77%. Joosten: ‘Dat is een enorme doelgroep waar je, als je het goed doet, veel uit kunt putten.’

Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020, Newcom Research

Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020, Newcom Research

In tegenstelling tot een advertentie in een huis-aan-huisfolder of de krant, kunt u advertenties op Facebook heel gericht aan een specifieke doelgroep tonen. Joosten: ‘Bijvoorbeeld mensen die al eens op uw website zijn geweest of die een reactie hebben geplaatst op een van uw Facebook- of Instagramposts. Je schiet dus niet met hagel.’

Geen zoekmachine, maar een antwoordmachine

De meerwaarde van Facebook zit hem volgens Joosten met name in het opbouwen van een relatie met uw klanten. ‘Dat wordt door menig makelaar vergeten,’ vertelt Joosten. ‘Ik vraag tijdens mijn training weleens: ‘Wat is Google voor jou?’ ‘Een zoekmachine’ is dan vaak het antwoord. ‘Nee,’ zeg ik dan, het is een ántwoordmachine.’ Zo zou u ook Facebook kunnen benaderen: deel niet alleen objecten, maar denk bewust na over waar uw klanten behoefte aan hebben. Als u weet waar zij op zoeken, dan kunt u antwoorden op die vraag geven.’

De interactie is de meerwaarde

Uw kennis over de aan- en verkoop van een woning delen in blogs of artikelen via Facebook is volgens Joosten een begin. De interactie die daarop volgt, creëert meerwaarde. ‘U wilt namelijk dat potentiële klanten aan u denken wanneer zij een huis willen kopen of verkopen. Geef potentiële klanten bijvoorbeeld tips die zij kunnen gebruiken tijdens een bezichtiging, of leg uit waar je als huiseigenaar rekening mee moet houden bij de belastingaangifte.’

Tip Wilt u op een simpele manier tips en artikelen delen met uw potentiële klant? De artikelen voor consumenten die we publiceren op het platform ‘Meer weten’ deelt u eenvoudig via uw eigen Facebookpagina.

Er zijn meer manieren om interactie teweeg te brengen. Joosten noemt er een paar: ‘Laat Facebookgebruikers uit twee type woningen kiezen en vraag hun welke zij de mooiste vinden. Of deel bijvoorbeeld een foto van een Kubuswoning en vraag uw volgers wie de ontwerper is en waar de woning staat. En vraag op een zonnige dag waar u het allerlekkerste ijsje in de omgeving kunt halen. U zult zien: dat lokt reacties uit. Als u vervolgens de interactie aangaat met uw lezers door op hen te reageren, is dat goed voor uw klantrelatie én beter voor uw zichtbaarheid op Facebook. U zult dan namelijk vaker in de tijdlijn van potentiële volgers verschijnen.’

De kracht van een Facebookpixel

Een andere handige manier om in beeld te blijven bij potentiële opdrachtgevers is een Facebookpixel. Dat is een soort onzichtbaar ‘zeefje’ dat u onderaan uw website hangt. Daar registreert het of een bezoeker een Facebook- of Instagramaccount heeft. Vervolgens kunt u gericht gesponsorde berichten inzetten op Facebook die in de tijdlijn van deze mensen verschijnen.

Een gesponsorde post klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar vraagt u niets, dan krijgt u niets

Joosten: ‘Laat bijvoorbeeld een tevreden klant vertellen dat u goed bereikbaar bent en dat het fijn is met u te werken. Verspreid dit als gesponsord bericht onder de mensen die op uw website zijn geweest. Dat wekt vertrouwen en heeft onbewust een positieve invloed op potentiële klanten die dit lezen.’ Of roep mensen via een gesponsorde post op om u te volgen op Facebook. Dat klinkt niet aantrekkelijk, maar: vraagt u niets, dan krijgt u niets. ‘U heeft altijd vijftig procent kans dat mensen u wél gaan volgen,’ aldus Joosten.

Zo’n Facebookpixel zorgt ervoor dat mensen weer terugkomen op uw website. Joosten: ‘Met behulp van bijvoorbeeld een chatbot, WhatsAppfunctie of formulier kunt u deze potentiële klanten uit de anonimiteit halen. Een Facebookpixel instellen is niet veel werk, maar het is wel belangrijk dat u consistent bent in uw communicatie en in beeld blijft.’

Zo wordt u likeable

Het is goed om te beseffen dat investeren in naamsbekendheid iets is waarvan het succes zich pas op de lange termijn uitbetaalt. Het is volgens Joosten een continu proces waar elke makelaar zich bewust van zou moeten zijn. Belangrijk daarbij is dat u te allen tijde uzelf blijft. ‘Bedenk goed: mensen kiezen geen makelaar, maar een persoon die hun tijd en aandacht geeft. Daar zijn zij bereid voor te betalen. Die aandacht kunt u via Facebook geven door bijvoorbeeld snel en alert te reageren op vragen. Met de juiste boodschap en tone of voice zorgt u ervoor dat klanten fan van u worden. Laat gerust op Facebook zien dat u op zaterdagochtend langs het hockeyveld uw kinderen staat aan te moedigen. Dat maakt u likeable. Facebook is bij uitstek een kanaal om meerdere facetten van uw imago uit te lichten.’

Wilt u zich verder verdiepen in het gebruik van Facebook? Martijn Joosten geeft regelmatig trainingen aan makelaars via www.marketingvoormakelaars.nl.

Meer binnen dit onderwerp