Marktinzichten bieden aankoopmakelaars kansen

 

‘Huizenkopers willen graag context’

Sinds kort delen we enkele marktinzichten op de objectpagina op funda. Zo krijgt de consument iets meer inzicht in de lokale markt en brengen we hem in contact met een aankoopmakelaar, die de marktinzichten in de juiste context kan plaatsen.

De afgelopen maanden heeft funda intensief onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de consument te ondersteunen bij het aankoopproces. Daar kwam een nieuwe functionaliteit op de objectpagina uit voort: marktinzichten die consumenten informatie bieden over de gemiddelde vraagprijs in de regio en hun tegelijkertijd verbinden met de makelaar en zijn dienstverlening. Op dit moment is de functionaliteit uitgerold naar zes steden: Nijmegen, Utrecht, Den Helder, Zwolle, Groningen en Tilburg. Binnenkort lanceren we de inzichten voor heel Nederland. Product Lead Marjolein van Olst maakt deel uit van het team dat aan het project werkt.

Van generieke inzichten naar relevante duiding en context

Marjolein licht toe: ‘In deze tijd vliegen de artikelen over een mogelijke woningcrisis je om de oren. Gaat de markt veranderen of niet? Uit de vele gebruikerstesten die we doen, blijkt dat consumenten op zoek zijn naar informatie over wat er nu gebeurt in hun buurt of regio. Funda vormt daarbij een belangrijke oriënterende bron van generieke inzichten, maar een makelaar is als geen ander in staat lokale data te delen, in een context te plaatsen en de consument op basis daarvan adviseren in het proces.’

‘Een aankoopmakelaar beschikt over nog meer informatie over de markt en kan advies geven over de volgende stappen’

Binnenkort krijgen zoekers in heel Nederland op de objectpagina informatie te zien over de gemiddelde vraagprijs in de buurt en plaats. Ook tonen we de gemiddelde vraagprijs per vierkante meter in die buurt en plaats. Deze data zijn gemiddelden op basis van recent verkochte objecten. Marjolein: ‘De consument krijgt zo een eerste inzicht in het lokale prijsniveau en kan een inschatting maken of een woning in een bepaalde buurt binnen de financiële mogelijkheden ligt. Als lokale expert beschikt een aankoopmakelaar over nog meer informatie over de markt en alle ontwikkelingen. Bijvoorbeeld over lokale data van vergelijkbare objecten die recent verkocht zijn, of prijsontwikkelingen in voor de consument aantrekkelijke buurten. Daarnaast kan hij advies geven en de klant begeleiden in de volgende stappen van het koopproces.’

Waardevolle leads

Het toegankelijk maken van dit soort inzichten kan zoekers in de oriëntatiefase verder helpen en ze bewust maken van de waarde van data en de duiding daarvan. Zo bewegen we ze contact op te nemen met een aankoopmakelaar. ‘Daarom hebben we een link naar 'Makelaar zoeken' naast de inzichten over de woningmarkt geplaatst, zodat er direct een aankoopmakelaar gezocht en ingeschakeld kan worden. Zo leveren we u waardevolle leads voor aankoopopdrachten: het zijn namelijk grotendeels serieuze zoekers.’

Buurtinformatie

De komende tijd zullen we dit soort marktinzichten verder onderzoeken en waar wenselijk uitbreiden. Marjolein: ‘De gesprekken die we met consumenten voeren, wijzen uit dat er genoeg interessante en uiteenlopende behoeftes bestaan die het onderzoeken waard zijn. Denk daarbij aan buurtinformatie waarbij de consument een overzicht krijgt van demografische cijfers. Maar bijvoorbeeld ook over speeltuinen.’

Meer over dit onderwerp