Meet en optimaliseer uw objectpresentaties

 

Weet hoe uw objecten presteren met de funda Barometer

Wilt u weten hoe u als makelaar presteert? Dat kan. Funda introduceert namelijk de funda Barometer, een rapport waarin staat hoe makelaars en hun objecten gemiddeld presteren op funda. Daarmee heeft u dus een benchmark om uw eigen prestaties tegen af te zetten.

De funda Barometer is ontstaan vanuit de behoefte van makelaars, vertelt Garikai van Weydom, Marketing Analyst bij funda. ‘Ik ben al langere tijd bezig met een project om makelaars en hun wensen zo goed mogelijk in kaart te brengen,’ gaat hij verder. ‘Onze service operators en accountmanagers spreken dagelijks met tientallen makelaars. De geluiden die zij opvangen worden intern doorgespeeld.’ Aan de hand van die informatie kunnen we makelaars helpen, bijvoorbeeld met de schat aan data die funda heeft.

De funda funnel

Om deze data en hun betekenis voor u inzichtelijk te maken, introduceerden we onlangs de funda funnel. Dat is een visueel en inhoudelijk hulpmiddel om te laten zien hoe onze bezoekers zich gedragen. Het is eigenlijk een trechter: de grootste groep funda-bezoekers is uw bereik. Dat kristalliseert zich uit naar een kleinere groep serieus geïnteresseerden, en die groep wordt weer kleiner in het laatste deel van de funnel: de potentiële klanten die contact met u opnemen.

Zo specifiek mogelijk

Garikai vertelt: ‘De Barometer is een rapport dat mede met de funnel inzicht biedt in hoeveel mensen objecten bekijken, er specifieke interesse in tonen en er contact over opnemen.’ Om die informatie zo goed mogelijk aan te bieden, hebben we alle objecten geanalyseerd die online hebben gestaan in het eerste halfjaar van 2019.

Behapbare data

‘Vervolgens zijn we gaan rekenen om te kijken hoe we tot behapbare data kunnen komen.’ Om dat te doen, splitsten Garikai en zijn collega’s de data uit tot zo klein mogelijke regio’s. ‘Dat is relevant voor de makelaar, want zo kan hij of zij zien hoe makelaars gemiddeld presteren in hun eigen regio — en of zijn eigen objecten voorlopen op of juist achterblijven bij dat gemiddelde.’ Maar de Barometer biedt ook informatie over bijvoorbeeld het type woning dat het vaakst wordt bekeken.

Optimaliseer uw prestaties

‘We zijn zo specifiek mogelijk,’ zegt Garikai. ‘Zodat u, als makelaar, uw eigen prestaties kunt meten en optimaliseren. Leer bijvoorbeeld hoe u aan uw bereik kunt werken en welke middelen u daarvoor kunt inzetten.’ Komt u er zelf niet uit? Dan staan onze accountmanagers altijd voor u klaar.

De funda Barometer zelf zien? Dat kan hier.

Meer binnen dit onderwerp