‘Met 3D tour maken wij het verschil’

 

Het kantoor van makelaar Moll presteert beter met 3D tour

Nu een bètaversie van 3D tour (Matterport) beschikbaar is op funda, zullen steeds meer makelaars deze applicatie overwegen. Makelaar Sierd Moll uit Gorredijk gebruikt de tool om 3D-scans van een object te maken nu drie jaar. ‘Ik zet het in bij 99% van mijn objecten.’

Vanaf 1 oktober zal 3D tour vast onderdeel zijn van funda Compleet.

Het is voor makelaar Sierd Moll een gewoonte geworden. Na afloop van een bezichtiging geeft hij geïnteresseerden een kartonnen VR-bril mee, zodat ze thuis de woning nog eens kunnen bezichtigen en die aan vrienden en familie kunnen laten zien. Per jaar bestelt Moll tussen vijfhonderd en duizend VR-brillen, die hij in elkaar laat vouwen. ‘In feite geef ik hun een bril en een link naar Matterport. Het werkt als een tierelier en het scheelt in veel gevallen een tweede bezichtiging.’

‘Klanten ervaren ons kantoor mede door 3D tour als een moderne makelaar’

Dat is dan ook de reden dat Moll in Matterport heeft geïnvesteerd. Het duurde niet lang voordat hij zelfs een eigen Matterport-camera aanschafte. ‘Ik merk dat mijn klanten erg onder de indruk zijn van Matterport. Ze vinden het er fancy uitzien, vooral de dollhouse-view, waarbij ze een dwarsdoorsnede van de woning krijgen en helemaal kunnen ronddraaien. Klanten ervaren ons kantoor mede door Matterport als een moderne makelaar. Dat levert ons vervolgens weer verkoopopdrachten op.’

Het kaf van het koren scheiden

Moll ís ook een moderne makelaar, hij loopt graag voorop wat betreft nieuwe ontwikkelingen. Dat hij Matterport goed kent, geeft hem naar zijn idee een voorsprong op makelaars die nu instappen. ‘Ik denk dat het, juist nu het gekoppeld is aan funda, slim is om gebruik te maken van Matterport. Nu zet ik de tool ook andersom in: ik geef mensen de mogelijkheid om voorafgaand van een fysieke bezichtiging de woning alvast te bekijken met Matterport op funda. De VR-bril stuur ik dan op, of breng ik even langs, zodat ze een complete ervaring hebben. Wanneer de mensen na de virtuele bezichtiging nog steeds geïnteresseerd zijn, mogen ze fysiek bezichtigen. Zo scheid ik het kaf van het koren.’

‘Ga ermee aan de slag. Bijna elke woning is geschikt om een opname van te maken’

De filmopname is volgens Moll ‘zo gemaakt’. Hij heeft zelfs een extra fotograaf moeten inhuren, omdat zijn vaste fotograaf het te makkelijk vond. ‘Het is een kwestie van de camera in de woning zetten, uit beeld lopen en op een knop op de iPad drukken. Dat kost wel wat en dus zijn wij duurder dan onze concurrentie. Ik zeg maar zo: stel, je wilt nieuwe kleding kopen. Ga je dan naar een winkel waar je goed geholpen wordt en een kopje koffie krijgt, of haal je het uit het karton bij de Lidl? Dat is een keuze. Wij zijn niet de goedkoopste, maar we kunnen aan onze cijfers zien dat we goed presteren en dat zie je terug in bijvoorbeeld de koopsom. Zo maken wij het verschil.’

Meer dan een brochure

Of deze geroutineerde Matterport-gebruiker nog een tip heeft? Begin gewoon. Ga ermee aan de slag. ‘Bijna elke woning is geschikt om een opname van te maken. Ik zet het in bij 99% van mijn objecten. Behalve voor een bouwkavel, al is daar ook soms een mouw aan te passen.’ Zo heeft Moll ooit Matterport-opnames laten maken van een nieuwbouwhuis dat nog niet gebouwd was. ‘In een naburig dorp waren precies dezelfde woningen al gebouwd. Dus ben ik daar langsgegaan en heb ik gevraagd of ik bij hen een opname mocht maken in ruil voor een bos bloemen. Die mensen waren blij, wij blij. En uiteindelijk: de koper blij. Want met Matterport zie je meer dan met een papieren brochure.’

Meer binnen dit onderwerp