Nog beter bereikbaar zijn voor huizenzoekers

 

Een vastgemaakt contactblok, wel zo praktisch

Als makelaar wilt u huizenzoekers zo goed mogelijk bedienen. Dat betekent ook: goed bereikbaar zijn. Maar wat als de gebruiker helemaal naar beneden moet scrollen om de contactgegevens van een makelaar te achterhalen?

Dat kon dus beter, vond team Search & Find, dat bij funda verantwoordelijk is voor een optimale zoek- en vindervaring. Sterker nog: dat móest beter. Daarom ontwikkelde het team een ‘vastgemaakte’ contactbalk voor bezoekers die de funda-website op hun telefoon bezoeken. Hierbij blijven de contactopties van de makelaar continu in beeld staan. Of de zoeker nou naar beneden scrolt of niet, de contactopties ‘bel makelaar’ en ‘bericht sturen’ zijn altijd zichtbaar.

Dat is een belangrijke verbetering, vertelt Sophie Aoudjan-Dekker, Product Owner bij funda. ‘Zeker 53,6% van de mensen zoekt via internet op hun mobieltje naar een woning; tegenover 28,5% op een desktop en 17,9% op een tablet.’ Mobiel is dus de belangrijkste plek waar zoekers in contact willen komen met de makelaar. Daarom was de mobiele site als eerste aan de beurt. Sophie: ‘Veel mobiele zoekers zijn zich er niet van bewust dat het zo makkelijk is om contact met een makelaar op te nemen.’

Minder scrollen, makkelijker bellen

Daar komt bij, zegt Sophie, dat funda serieuze zoekers het liefst zo snel mogelijk in contact brengt met de makelaar. Dat scheelt alle partijen namelijk tijd en moeite. ‘Minder scrollen en direct de optie bieden om te bellen maakt het voor iedereen gemakkelijker met de juiste personen in contact te komen,’ zegt ze. ‘We maakten bij funda regelmatig mee dat zoekers ons belden voor een bezichtiging. Daarvoor moeten ze echter bij de makelaar zijn. Sinds dit initiatief is dit soort telefoontjes significant in aantal gedaald. Die gaan nu dus rechtstreeks naar de makelaar!’

Deze resultaten zijn zo veelbelovend dat de ‘sticky’ contactgegevens van de makelaar nu ook zijn doorgevoerd op de desktopversie van funda. In de app worden de verbeteringen ook zo snel mogelijk doorgevoerd.

Benieuwd hoe de vastgemaakte contactbalk eruitziet? Neem gerust zelf een kijkje:

1. Open funda.nl op uw telefoon (niet via de funda-app, maar via een internetbrowser als Safari of Chrome);
2. Klik op een object;
3. Scroll naar beneden.

En voilà: u ziet de vastgemaakte contactbalk.

Meer binnen dit onderwerp