Serieuze huizenkoper of funzoeker?

 

Zo bepalen we de intentie van zoekers op funda

Bij funda scheiden we graag het kaf van het koren: de serieuze zoekers van de gluurders-bij-de-buren. Met behulp van data lukt dat steeds beter. Data scientist Edwin Thoen legt uit hoe we deze inzichten gebruiken. ‘Data zijn waardevol voor makelaars, maar helpen ons ook bij de ontwikkeling van nieuwe producten.’

Bepaalde gebruikersacties maken het aannemelijk dat iemand graag een huis wil kopen. ‘We registreren bijvoorbeeld of iemand op de ‘Contact met de makelaar-knop’ klikt. Hoe meer indicaties, hoe beter we voorspellingen kunnen doen. Ik merk bijvoorbeeld dat het filteren van de resultatenlijst op beschikbaarheid ook belangrijk is om te bepalen of iemand serieus is. Aan verkochte huizen heb je namelijk niets als je echt een huis wilt kopen,' vertelt Edwin.

Van zoekgedrag naar informatie

‘We maken eigenlijk geen strikt onderscheid meer tussen serieuze zoekers en funzoekers, omdat de mate waarin iemand serieus en geïnteresseerd is per persoon verschilt,’ legt Edwin uit. Bijvoorbeeld: iemand die over een jaar pas kan of wil verhuizen, is niet minder serieus dan iemand die zo snel mogelijk een nieuw huis wil. ‘Om die reden is het veel interessanter om te kijken in welke fase iemand zit. Daar kom je achter door heel veel te testen.’

Zelflerend model

Edwin gebruikt hiervoor een methode die machine learning heet. ‘We hebben duizenden bezoekers in een online onderzoek gevraagd in welke van de vijf fases van het aan- of verkoopproces ze zitten. Iemand geeft bijvoorbeeld aan dat hij in de bezichtigingsfase zit. Wij koppelen deze informatie in onze databases aan de gebruikersacties van deze persoon. Het model leert op die manier welk gedrag bij welke fase past.’

‘We streven ernaar dat zo veel mogelijk funda-gebruikers gaan inloggen met een account’

Het gebruik van deze methode is nieuw, dus er valt een hoop te leren en te verbeteren. Edwin: ‘Data van personen die funda gebruiken op verschillende devices, zoals hun telefoon en laptop, kunnen we bijvoorbeeld nog niet koppelen, tenzij iemand ingelogd is met hetzelfde funda-account. We streven er dan ook naar dat zo veel mogelijk funda-gebruikers de komende jaren gaan inloggen met een account.’

Inzicht in de huizenmarkt

Ook zijn we bezig om funda steeds beter en slimmer maken. Zowel voor mensen die van plan zijn een huis te kopen als voor makelaars. Edwin: ‘We willen weten hoeveel zoekers er actief zijn op funda en hoe hun gedrag op de site eruitziet, omdat dat inzicht geeft in de actuele huizenmarkt. Hoe meer inzicht we hebben in de beweegredenen van zoekers, des te beter de indicatie van waar de markt naartoe gaat.’

Mogelijkheden voor makelaars

‘Voor makelaars is het interessant om te weten hoe goed hun objecten in de markt liggen. Voor henzelf, maar ook ten opzichte van de concurrent. Doet een bepaald object het minder goed? Dan stellen we met behulp van de inzichten die we hebben in het gedrag en de intentie van zoekers gerichte, gepersonaliseerde acties voor, zoals de inzet van een product als Toppositie of Blikvanger.’

Ieder z’n eigen funda

Het is Edwins datadroom om iedereen een eigen, gepersonaliseerde variant van funda te geven. ‘Vergelijk het met YouTube, waar je content voorgesteld krijgt die is afgestemd op jouw kijkgedrag. Als we genoeg informatie van een zoeker hebben, kunnen we persoonlijke informatie bieden en de gebruikerservaring makkelijker maken. Bijvoorbeeld: als iemand voor de vijfde keer een object bekijkt, verschijnt er een pop-up met de vraag of diegene misschien de makelaar wil bellen voor meer informatie.’

Belang van data

Volgens de funda Barometer zijn er nu ongeveer 600.000 mensen serieus op zoek naar een woning. ’Als we alleen algemene bezoekcijfers zouden rapporteren, zouden we het aantal serieuze huizenzoekers gigantisch overschatten,’ zegt Edwin. Dankzij ons data-onderzoek weten we behoorlijk zeker dat deze mensen écht van plan zijn een woning te kopen.

Wilt u meer informatie of advies over hoe u de serieuze zoekers op funda zo goed mogelijk bereikt? Neem dan contact op met uw accountmanager of stuur een mail naar accountmanagement@funda.nl.

Meer binnen dit onderwerp