Tips: zo maakt u met uw website het verschil

 

Laat uw onderscheidend vermogen zien

Uw website is uw visitekaartje. Maar maakt uw website wel het verschil? Salesexpert Frans Kofflard werpt er een kritische blik op en deelt zijn best practices. ‘Veel websites van makelaars zijn zendergericht.’

Een goede eerste indruk maakt u niet zomaar. Uw website moet reflecteren wie u bent en wat u doet, vindt salesexpert Frans Kofflard. Hij geeft makelaars advies in salestechnieken en bekijkt daarvoor veel websites van zijn klanten. ‘Een goede website draait om authenticiteit en consistentie. De website moet ergens voor staan. Daar kunt u het onderscheid in maken.’

‘De belangrijkste kracht van uw website is dat de inhoud ontvangergericht is’

Volgens Kofflard is een goede website erg belangrijk. ‘Wat bepaalt dat ik als klant voor u kies en geld voor u overheb? Dat moet op de website al duidelijk worden. Die moet een klant aantrekken.’ Dat aantrekken zit ’m in cruciale dingen: zo moeten de tekst en het beeldmateriaal passen bij de klant die u wilt bedienen. En de site moet natuurlijk goed vindbaar en responsive zijn.

Frans Kofflard


‘De belangrijkste kracht van uw website is de inhoud. Mijn advies is om die vooral ontvangergericht te maken.’ Volgens Kofflard zijn de meeste websites zendergericht: ze vertellen wat de makelaar doet. ‘Dat wil de klant natuurlijk ook weten, maar veel belangrijker zijn de specifieke voordelen van uw dienstverlening. Hoe goed bent u in het oplossen van mijn probleem? Hoe goed past u bij de klant?’

Rode appel tussen de groene appels

Nog belangrijker: het verschil maakt u door uw onderscheidende vaardigheden door te voeren in uw gehele communicatiestrategie. Van de manier waarop u de telefoon opneemt tot uw website. Kofflard legt uit: ‘Als makelaar heeft u een bepaalde doelgroep. Bent u een makelaar in een klein dorp, dan bent u wellicht wel de lokale held. Dan wil ik als bezoeker van de website direct het team zien. Ik wil de makelaar terugzien in de gemeenschap, op de shirtjes van de lokale voetbalvereniging. Bent u een makelaar in de grote stad? Dan wil ik die stad terugzien in uw contentmarketingstrategie. Begin op uw site met een reeks artikelen. Waar drink ik de lekkerste koffie in uw stad? Wat zijn de mooiste panden? Laat tips terugkomen, zo blijft u authentiek. Zo blijft u de rode appel in de kist tussen groene appels.’

‘Als u roept dat u ergens bijzonder goed in bent, wordt de prijs minder relevant’

U kunt er zelfs voor kiezen om die authenticiteit verder te trekken door bepaalde keuzes te maken. Kofflard: ‘Een voorbeeld: ik heb ooit een makelaar begeleid in een stad met veel concurrentie. We zijn de mogelijkheden tot segmenteren gaan onderzoeken en hebben bedacht dat hij zich specifiek ging richten op jarendertigwoningen. Dat klinkt op papier niet bijzonder indrukwekkend, maar door zichzelf als expert op dat gebied te profileren, kreeg hij veel werk. Zowel koop als verkoop.’

Authenticiteit

Natuurlijk hoeft u niet als een dolle uw strategie om te gooien. Maar er zit wel een interessante les in de best practice. Wanneer u in een bepaalde prijsklasse, doelgroep of wijk gaat zitten, kunt u daar uw authenticiteit aan ontlenen en dat doortrekken in uw bedrijfsvoering. Kofflard: ‘Dat vraagt veel lef. Maar het belangrijkst is dat u iets kunt bieden wat anderen niet te bieden hebben. Dat is sales: als u roept dat u ergens bijzonder goed in bent, wordt de prijs minder relevant. En uw website is het perfecte kanaal om uw onderscheidend vermogen te laten zien.’

Meer binnen dit onderwerp