Wat leveren uw investeringen op?

 

Krijg inzicht in wat uw advertentiekanalen opleveren

Als makelaar investeert u op verschillende manieren in promotie: uw etalage, verkoopborden, advertenties in de krant of op funda. Op basis waarvan beslist u waar u uw geld aan uitgeeft? En hoeveel? Het begint met inzicht krijgen in wat elke euro u oplevert, zegt accountmanager Ynke Hartsema.

‘Elk medium heeft zijn eigen bereik en kostenplaatje’, vertelt Ynke Hartsema, accountmanager bij funda. ‘En elke euro kunt u maar één keer uitgeven.’ Daarom is het volgens Ynke belangrijk om goed inzichtelijk te hebben welke promotiemiddelen uw business helpen met welk doel. En hoe u erachter komt wat voor u werkt – en wat niet. Zo kan het zomaar zijn dat u na het lezen van dit verhaal stopt met het gebruik van Twitter of het verspreiden van flyers. Simpelweg omdat het u meer moeite of geld kost dan het u oplevert.

Stel eerst uw doel vast

Het begint met de vraag wát u precies wilt bereiken. Meer naamsbekendheid? Meer leads? Volgens Ynke beginnen veel makelaars met adverteren zonder hier eerst goed over na te denken. Ze investeren vooral in offlinemiddelen, zoals sponsoring van het lokale voetbalteam, flyers en advertenties in een regionale krant. ‘Dat zijn prima middelen,’ vindt ze, ‘maar ze zijn vrij lastig om door te meten.’

Niet met hagel schieten

Met doormeten doelt Ynke op de vraag wat elke euro die u maandelijks of jaarlijks stopt in deze vormen van adverteren u oplevert. Ofwel, de ROI: de return on investment. Ynke: ‘Bij een offlinecampagne is dat vaak nattevingerwerk. Bij onlinecampagnes heeft u daar veel meer inzicht in. Op basis van die inzichten kunt u een juiste mix van on- en offline-uitingen maken, zonder met hagel te schieten. Als u wilt dat uw naam blijft hangen in het hoofd van mensen, is het goed als ze u op verschillende plekken tegenkomen. Als u vooral binnen een bepaalde buurt actief bent, kan het bijvoorbeeld slim zijn om zichtbaar te zijn in de lokale supermarkt, maar ook via een gerichte campgne die u via Facebook inzet.’

De ideale mix van kanalen

Hoe vindt u die juiste mix voor uw kantoor? Dat hangt onder meer af van waar de mensen die u wilt bereiken zich bevinden. Ynke: ‘Facebook is een relatief goedkoop middel om uw kantoor onder de aandacht te brengen van een specifieke doelgroep. U kunt gemakkelijk filteren op leeftijd en regio. Ziet u in de statistieken van Facebook dat maar vrij weinig mensen doorklikken naar uw website? Dan kunt u zich afvragen of dit voor u het juiste middel is.’

‘Begin met actief aan uw klanten te vragen hoe ze bij u terecht zijn gekomen en breng dit in kaart’

U kunt ook advertenties afnemen bij Google, bij funda en een actieve Twitter-, LinkedIn- en Instagramcampagne optuigen. Maar zo veel kanalen zijn vaak niet nodig, zegt Ynke. ‘Begin met actief aan uw klanten te vragen hoe ze bij u terecht zijn gekomen en breng dit in kaart. Komt dat omdat uw naam op de shirtjes van het lokale voetbalteam staat? Omdat iemand langs uw verkoopbord liep, of omdat u zo vaak voorbijkomt op Facebook? Turf deze aantallen en maak ze inzichtelijk via een invoerpartner als Realworks.’

Waar haalt u de meeste leads vandaan?

Door maandelijks een uitdraai te maken van deze cijfers, ziet u waar u de meeste leads vandaan haalt. Zo vertelde een makelaar aan Ynke dat hij er dankzij deze methode achter kwam dat 60% van zijn leads afkomstig waren van Facebook en dat Twitter hem vrijwel niets opleverde. Dus stopte hij met Twitter. Een andere makelaar verspreidde flyers met een bon voor een gratis waardebepaling. Dankzij die bon, die potentiële klanten meenamen, kon hij precies zien wat zijn investering in de flyers hem opleverde.

‘Elke lead is een mogelijkheid om aan tafel te komen bij een potentiële klant’

‘Het continue monitoren van uw advertentie-investeringen kost tijd,’ vertelt Ynke. ‘Maar door te ontdekken welk kanaal voor u het best werkt, betaalt dat zichzelf terug in tijd en geld. Natuurlijk zal lang niet elke lead een klant worden. Maar elke lead is wel een mogelijkheid om aan tafel te komen bij een potentiële klant en hem of haar te overtuigen van uw kunnen. Dat kan u zomaar, ook op lange termijn, mooie opdrachten opleveren. En als u nou naast het bijhouden van waar uw leads vandaan komen ook nog eens bijhoudt waar de leads die converteren vandaan komen, dan weet u gelijk uw kortetermijn-ROI en weet u precies wat deze inspanningen u hebben opgeleverd.’

Meer weten over leadconversie?

Tijdens de meetup Platform in Praktijk | Klanten vinden en behouden duikt Ynke nog dieper in de wereld van leadconversie. Deze meetup wordt ook in 2021 weer voor NVM-makelaars georganiseerd. Lees hier meer over de inhoud (let op: dit betreft een editie uit 2020, inschrijven is op dit moment niet mogelijk). Op deze pagina kondigen we t.z.t. de nieuwe data van de meetup aan. Ook onze accountmanagers vertellen u graag meer.

Meer binnen dit onderwerp