Wat mag funda allemaal delen met de makelaar?

 

De do’s-and-don’ts van data

Elke maand komen er 4 miljoen unieke bezoekers naar funda.nl, waardoor funda een goed beeld heeft van de huizenzoektocht van de consument. Gegevens die interessant kunnen zijn voor u als makelaar. Tegelijkertijd heeft het zorgvuldig omgaan met de privacy van iedereen die funda gebruikt topprioriteit. Wat kunt u wel en niet van ons verwachten als het om data gaat? Onze juriste Róbin de Wit legt het uit.

Welke huizen worden het meest bekeken? In welke steden of dorpen zoeken geïnteresseerden het vaakst naar objecten? Welke makelaars verkopen het best? In welke periodes worden de meeste objecten gekocht en verkocht? Het zijn allemaal inzichten die funda heeft dankzij het analyseren van zoekgedrag op het platform.

In lijn met de AVG

Deze inzichten zijn erg waardevol, ook voor u als makelaar. Maar omdat funda – en elk ander Nederlands bedrijf – zich moet houden aan strikte regels rondom de privacywetgeving, de AVG (algemene verordening gegevensbescherming), zijn er grenzen aan welke gegevens we kunnen delen. ‘De privacy van onze gebruikers nemen we zeer serieus,’ vertelt Róbin de Wit, bedrijfsjurist en functionaris voor de gegevensbescherming bij funda.

Funda mag de verzamelde data gebruiken voor de doelen waarvoor zij deze heeft verzameld. Deze doelen staan uitgebreid beschreven in funda’s privacyverklaringen. Er is er een voor gebruikers van ons platform en een voor makelaars.

Goed om te weten

Róbin: ‘De AVG zorgt ervoor dat we al die gegevens en inzichten niet een op een kunnen delen. Als we dat doen, lekken we data, en dat willen we niet; het zou in strijd met de wet zijn. Als het over dataverzameling gaat, zijn we gebonden aan het principe need to know, en niet nice to have.’

‘Een makelaar heeft niets aan ruwe data, maar wij kunnen die vertalen naar inzichten waar hij wél iets mee kan’

Dat principe werkt ook andersom: als de makelaar nice to have-gegevens ontvangt, ontvangt deze meer data dan nodig. Hij of zij kan dan in overtreding zijn met de AVG. ‘Bovendien,’ voegt Róbin toe, ‘heeft een makelaar ook niets aan ruwe data. Onze data scientists en marketinganalysten kunnen data interpreteren en vertalen naar inzichten waar de makelaar wél iets mee kan.’

Statistieken

Natuurlijk snapt funda dat inzichten in zoekgedrag interessant zijn voor makelaars om hun diensten en objecten nog aantrekkelijker en gerichter aan te bieden. Daarom zijn er zeker wel mogelijkheden voor makelaars om iets van de data te gebruiken op een manier die niet in strijd is met de wet. Het gaat om statistische gegevens; de makelaar krijgt geen namen of persoonsgegevens van de zoekers. Tenzij zoekers deze zelf aan de makelaar verstrekken bij bijvoorbeeld het downloaden van de objectbrochure of het invullen van het contactformulier.

‘In de funda desk kunnen makelaars zien hoeveel mensen een bepaald object hebben bewaard in hun account. Het gaat echt om objectstatistieken. Je kunt dus niet zien wie dat zijn. Dat zou botsen met de privacy van huizenzoekers.’

De objectpagina is er volledig op ingericht om de makelaar kwalitatieve leads aan te leveren

Daarnaast kan een makelaar zien hoe vaak een object is verschenen in de zoekresultaten, hoe vaak een object is bekeken en welke contactaanvragen er zijn gedaan voor een object. De objectpagina is er bovendien volledig op ingericht om de makelaar kwalitatieve leads aan te leveren en hem direct in contact met de bezoeker te brengen. Zo kunnen zoekers hun gegevens achterlaten voor een brochure, of kunnen ze een contactformulier invullen.

Verdieping voor makelaars

Om makelaars inzicht te verschaffen in hoe de bezoeker zich naar en op funda beweegt, publiceren we regelmatig artikelen op het contentplatform voor makelaars. Welke zoekwoorden zijn populair? Op welk moment kan een woning het best op funda geplaatst worden? Werkt een psychologische prijsstelling? Antwoorden op vragen die de makelaar kunnen helpen in zijn dagelijks werk.

Belangrijke tool

Róbin benadrukt dat de Vraagscan, beschikbaar voor NVM-makelaars, ook een aantrekkelijke tool is. ‘Die geeft informatie over hoeveel serieuze zoekers in bepaalde plaatsen en buurten zoeken. We doen erg ons best om op deze manier de makelaar optimaal te bedienen en inzicht te geven in de vraagzijde van de markt.’

Meer binnen dit onderwerp