Zo werkt de nieuwe Toppositie

 

Extra aandacht en een nóg groter bereik

Toppositie is sinds jaar en dag een geliefd product onder makelaars. Toch is er een vernieuwde versie gelanceerd. ‘Het is een heel interessante verbetering, zowel voor ons als voor de makelaar.’

Met Toppositie wordt een object prominent uitgelicht en in een carrousel boven de zoekresultaten getoond op desktop, tablet en mobiel. Wanneer een consument zoekt op een woning in een bepaalde plaats binnen een bepaalde prijsmarge, komt de Toppositie als eerste tevoorschijn. Zo wordt er verrassend makkelijk extra zichtbaarheid gecreëerd.

‘Vanuit makelaars kregen we steeds vaker te horen dat ze Toppositie een interessant promotieproduct vonden, maar dat het voor hen niet relevant was,’ vertelt Ron Kok, Product Owner bij funda. ‘Die makelaars waren vaak werkzaam in kleinere gemeenten en bereikten de mensen al die in die plaats zochten. Dat is fijn, maar tegelijkertijd bereiken ze ook veel mensen niet die in omliggende plaatsen zoeken. Terwijl zij vaak wel openstaan voor een woning in die plaats. Daar hebben wij een oplossing voor gevonden.’

Zelf een plaats kiezen

Ron en zijn team zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw model waarbij Toppositie ingezet kan worden in een andere plaats dan waar het object zich daadwerkelijk bevindt. Ron: ‘Dat lijkt een ogenschijnlijk eenvoudige wijziging, maar er heeft veel tijd in gezeten. We hebben bijvoorbeeld eerst onderzocht of we een model konden ontwikkelen waarbij je werkt met een straal. Maar dat was niet de best aansluitende oplossing. Nu geven we makelaars zelf de vrijheid om voor een plaats te kiezen.’

Door Toppositie af te nemen en in te zetten in een andere plaats slaat u volgens Ron twee vliegen in één klap. Het object komt organisch voor in de resultatenlijst én als Toppositie in een andere plaats. Dan levert niet alleen extra aandacht op, maar ook een groter bereik. Ron: ‘Een Toppositie in de eigen plaats genereert extra aandacht voor de doelgroep. Een Toppositie in een andere gemeente genereert extra bereik. Dat is ook precies het doel van een promotieproduct. Dat gezegd hebbende: Toppositie zal nooit de organische resultaten beïnvloeden.’

Slimme keuze

Met de vernieuwde Toppositie kan een makelaar ervoor kiezen een woning in een klein dorp onder de aandacht te brengen in de stad. Zoekers uit de nabijgelegen plaats zouden misschien niet zo snel over verhuizen naar dit dorp hebben nagedacht, maar overwegen het hierdoor wellicht wel. Ron: ‘Vaak zijn zoekers zo gefocust op één locatie, dat ze de alternatieven niet zien. Maar het werkt ook met middelgrote steden. Stel, u weet dat veel Amsterdammers naar een woning zoeken in Breukelen, dan kunt u ervoor kiezen om een object in Breukelen als Toppositie in te stellen in Amsterdam.’

Zo is het nu mogelijk om een object in Groningen met een Toppositie in te stellen in Maastricht. Ron: ‘Ik verwacht niet dat dit gebeurt. We willen de makelaar de vrijheid geven en willen daarom niet een geforceerd een aantal plaatsen aanbieden. Maar als blijkt dat de makelaar hulp nodig heeft bij het kiezen van de juiste alternatieve plaats voor een Toppositie, kan ik mij voorstellen dat daar in de toekomst voor funda een rol is weggelegd om te helpen bij het maken van de meest slimme keuze.’

Wisselen tussen plaatsen

Spijt van de gekozen plaats? Geen probleem. De makelaar mag op elk gewenst moment binnen de looptijd van het contract de plaats wijzigen. Zo kunt u ervoor kiezen om elke week uw Toppositie op een andere plaats te richten. Ron: ‘Dat is ook voor ons een heel interessant gegeven. We willen leren hoe dit product nu wordt gebruikt en we zijn erg benieuwd naar de resultaten.’

Meer binnen dit onderwerp