Achter de schermen

Achter de schermen bij Team Quality Assurance: check, check, dubbelcheck

5 minuten leestijd

‘Wij waarborgen de kwaliteit van de techniek achter Funda’

Bij Funda werken 140 mensen die er met elkaar voor zorgen dat het platform optimaal werkt, voor zowel makelaars als consumenten – en dat het zich blijft ontwikkelen. Wat doen ze precies en wat merk jij daarvan als makelaar? In deze serie nemen we een kijkje achter de schermen bij Funda. Deze keer: team Quality Assurance, dat alle functionaliteiten van de site en app test.

Jome Maria Princil heeft in de achttien jaar dat ze als Quality Assurance Engineer werkt een zesde zintuig ontwikkeld voor bugs, of fouten, in het systeem. ‘Soms denk je dat je alles getest hebt, maar hoor je toch dat stemmetje in je hoofd: Heb ik dit wel op alle verschillende apparaten getest? En in alle browsers? Heb ik voor makelaars én voor consumenten getest? Werkt alles? Zolang ik dat stemmetje hoor, weet ik dat ergens nog een kwetsbaarheid in het systeem zit.’

Team QA bestaat uit:

* 5 QA Engineers
* 1 Team Lead QA

Wat doet team QA precies?

‘Ons team ontfermt zich over de technische kwaliteit van de website en app. Om die zo hoog mogelijk te houden, testen wij continu nieuwe en bestaande functionaliteiten, zowel handmatig als geautomatiseerd. We testen of alles doet wat het moet doen, of de laadtijd kort is en we testen op veiligheid, zodat het systeem goed beschermd is tegen cybercriminaliteit. Eventuele bugs sporen we zo vroeg mogelijk op. Makelaars zijn voor de verkoop van hun objecten afhankelijk van Funda en moeten dus kunnen vertrouwen op een goed functionerend platform. Als onze producten en diensten niet goed werken, kunnen makelaars belangrijke leads en daarmee potentiële klanten en omzet mislopen. Dat voorkomen wij.’

Hoe ziet een dag bij Team QA eruit?

‘Dat is moeilijk te omschrijven, want onze QA’s - zo noemen we de Quality Assurance Engineers in ons team – worden uitgeleend aan andere teams binnen Funda, waarbinnen zij verantwoordelijk zijn voor de technische kwaliteit. Een QA binnen Team Makelaar kan de dag bijvoorbeeld beginnen met een stand-up met Team Makelaar, en de rest van de dag bezig zijn met het testen van functionaliteiten van Funda Desk. Zo hebben alle QA’s dus eigenlijk nog een team waarvoor ze werken. Ikzelf heb als Team Lead vooral een coördinerende en strategische rol. Ook ondersteun ik de QA’s in hun ontwikkeling en help ik het team waar nodig.’

Jome Maria Princil

Hoe staat de makelaar centraal in jullie werk?

‘Alles wat wij testen, testen we vanuit het perspectief van zowel de makelaar als de consument. Als tweezijdig platform bedienen we beide groepen, dus als we iets voor consumenten testen, hebben we ook de makelaar in ons achterhoofd. En andersom. Neem nu reviews; een consument moet een review kunnen achterlaten, maar de functionaliteit moet zo werken dat een makelaar er ook op kan reageren. Soms gaan we in gesprek met makelaars om uit eerste hand te horen waar ze tegenaan lopen.’

Funda Product
Klantervaringen uitlichten met Kantoorprofiel Pro

Laat zien waarom nieuwe klanten voor jou moeten kiezen.

Vertel me meer

Hoe gaat een test in zijn werk?

‘Voor een deel gaat dat automatisch: we hebben testsoftware ontwikkeld die continu detecteert of er onregelmatigheden zijn. Daarnaast doen we handmatige tests; dan gebruiken we een functionaliteit alsof we zelf de gebruiker zijn. En soms krijgen we een melding vanuit een van de andere teams of van gebruikers zelf, via Customer Support.’

‘Nog voordat een makelaar er last van heeft en contact opneemt, moeten wij al een debugging scenario hebben klaarstaan; een mogelijke oplossing. Eigenlijk willen we voorkomen dat het überhaupt nodig is om te bellen. Toch kan het onverhoopt gebeuren. Afhankelijk van waar de kwetsbaarheid zit, kijken we wie of wat nodig is om het op te lossen.’

‘Vanwege technologische ontwikkelingen zit ons werk er in principe nooit op. Het is niet zo dat je iets live zet en het dan loslaat. Problemen kunnen zich altijd voordoen, bijvoorbeeld na een software update. We moeten dus altijd blijven checken of alles het doet.’

Waar zit voor jullie de meeste uitdaging?

‘Dit vak is echt denkwerk. Je moet alle mogelijke manieren kunnen bedenken waarop mensen onze app en website gebruiken. Dus moet je in scenario’s kunnen denken en creatief genoeg zijn om zelfs de uitzonderlijkste scenario’s te verzinnen. Dat betekent inzoomen én uitzoomen. Alle mogelijke alternatieve routes in overweging nemen. Zowel voordat een functionaliteit live gaat als daarna. Een aanpassing van de code van de ene pagina kan een error veroorzaken op een andere pagina. Er zijn zo ontzettend veel verschillende scenario’s, dat kan overweldigend zijn. De uitdaging zit erin je hoofd koel te houden en goed na te denken of je niets hebt gemist.’

Wanneer ben je trots?

‘Zelf ben ik ontzettend trots als ik een QA coach en zie dat die persoon zich ontwikkelt en z’n doelen behaalt. Hetzelfde geldt voor het team. Als ik aan het eind van het jaar merk dat we als team bereikt hebben wat we wilden bereiken, glunder ik natuurlijk ook. Dan weet je dat de strategie heeft gewerkt. Voor de QA’s zit de trots vooral in het vinden van edge case bugs; de foutjes die iedereen over het hoofd ziet omdat ze zo goed verstopt zitten. Als jij degene bent die ze eruit haalt, geeft dat veel voldoening.’

Heb je nog een tip voor makelaars?

‘We hopen natuurlijk dat makelaars geen problemen ervaren bij het gebruik van onze app en site. In principe detecteren onze geautomatiseerde testsystemen een bug nog voordat een makelaar die kan tegenkomen. In het geval dat je als makelaar toch tegen een probleem aanloopt, mag je dat natuurlijk melden, dat is waardevolle informatie.’