Hoe zorg je ervoor dat jouw makelaarskantoor genoemd wordt in AI-resultaten?

AI-tools moeten je kunnen vinden, begrijpen en vertrouwen
Wie op zoek is naar een makelaar met goede recensies en veel kennis van de buurt, hoeft tegenwoordig niet meer door een lijst met zoekresultaten te scrollen. Dankzij Google’s AI-samenvatting en AI-tools als ChatGPT krijgen zoekers direct antwoord op hun vraag. Dit heeft grote gevolgen voor jouw vindbaarheid, dus hoe los je dat op?
AI verandert de manier waarop we naar informatie zoeken ingrijpend. Consumenten klikken minder vaak door naar websites en kijken steeds vaker naar de samenvattingen die AI-tools geven. Waar je vroeger vooral moest investeren in SEO (Search Engine Optimization) om online gevonden te worden, draait het nu steeds meer om GEO (Generative Engine Optimization).
SEO of GEO: wat is het verschil?
SEO is gericht op traditionele zoekmachines, die hun zoekresultaten rangschikken op basis van relevantie. Door bijvoorbeeld de juiste zoekwoorden te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat jouw website hoger in de resultatenlijst belandt.
GEO is gebaseerd op de manier waarop AI-tools content vinden, interpreteren en prioriteren. Deze tools kijken niet alleen naar relevante zoekwoorden, maar ook naar de bredere context: is de informatie actueel, betekenisvol en duidelijk gestructureerd? Is de bron betrouwbaar? GEO-optimalisatie gaat daarom vooral over de manier waarop je je content structureert, presenteert en onderbouwt, bijvoorbeeld met feiten en cijfers of citaten van experts.
Goed om te weten: SEO blijft de basis voor je online vindbaarheid. Met GEO optimaliseer je je content alleen, zodat deze ook goed vindbaar wordt voor AI-gestuurde zoekmachines.
Zo maak je jouw content vindbaar voor AI
Om je content te optimaliseren voor AI-gestuurde tools en zoekmachines (GEO), kun je onder meer dit doen:
1. Geef informatie over heel specifieke onderwerpen
Omdat AI-tools kijken naar de bredere context van een vraag, is het belangrijk dat de informatie die je geeft zo specifiek mogelijk is.
Hoe doe je dat?
Speel in op vragen die jouw doelgroep letterlijk zou kunnen stellen. Bijvoorbeeld: ‘Heb je als starter in Arnhem een aankoopmakelaar nodig?’ Geef zo duidelijk mogelijk antwoord: geef redenen waarom je als starter in Arnhem beter een aankoopmakelaar kunt inschakelen. En benoem wat de nadelen kunnen zijn als je geen aankoopmakelaar hebt.
Wees ook specifiek over wat je doet, waarin je gespecialiseerd bent en wie je doelgroep is. Dus niet: ‘Wij zijn aankoopmakelaar’, maar: ‘Wij helpen als aankoopmakelaar starters die een betaalbare woning zoeken in Arnhem en omgeving’.
2. Structureer je informatie, zodat deze bruikbaar is voor AI
AI-modellen gebruiken informatie die makkelijk opnieuw in een antwoord kan worden verwerkt. Zorg er daarom voor dat je content een duidelijk herkenbare opbouw en structuur heeft en eenvoudig te lezen en begrijpen is.
Hoe doe je dat?
Gebruik betekenisvolle koppen, bijvoorbeeld: ‘Dit zijn de voordelen van een aankoopmakelaar’.
Structureer informatie in lijstjes met bulletpoints (zoals in dit artikel) of stappenplannen.
Maak korte alinea’s, die AI in een antwoord kan verwerken.
3. Toon je expertise en onderbouw je verhaal
AI-tools geven de voorkeur aan deskundige, betrouwbare bronnen. Laat daarom jouw ervaring en expertise zien en zorg dat AI jou als een autoriteit in je vakgebied beschouwt.
Hoe doe je dat?
Onderbouw wat je zegt met feiten, cijfers en statistieken. Laat bijvoorbeeld zien wat de gemiddelde transactieprijzen zijn in jouw buurt of hoelang huizen te koop staan.
Verwijs met linkjes naar betrouwbare bronnen of laat zien welke expert van jouw kantoor de schrijver van de content is.
Bouw autoriteit op. Deel je kennis regelmatig in blogs op je eigen website en andere platforms.
Zorg ervoor dat jouw naam en bedrijf ook door anderen worden genoemd, bijvoorbeeld in vakbladen of in een artikel voor consumenten op Funda.
4. Schrijf alsof je een gesprek voert met de lezer
AI-modellen geven begrijpelijke, toegankelijk antwoorden in menselijke taal. Alsof je een gesprek voert met een echt persoon. Breng jouw informatie daarom ook op die manier.
Hoe doe je dat?
Gebruik geen formele taal, schrijf zoals je praat.
Wees to the point en concreet.
Gebruik een conversatiestijl. Verwerk bijvoorbeeld vragen in je verhaal: ‘Bieden op een huis is best spannend. Want hoe bepaal je wat een goed bod is? Dat hangt af van verschillende factoren, namelijk …’.
5. Houd je content up-to-date
AI-modellen zoeken naar actuele informatie. Vernieuw je content daarom regelmatig, zodat je informatie relevant blijft.
Wat kun je nog meer doen om je vindbaarheid door AI te verbeteren?
Je kunt nu al checken hoe goed je gevonden wordt door bijvoorbeeld ChatGPT. En of je genoemd wordt in de AI-overviews van Google. Stel zelf eens een vraag en kijk of jouw website genoemd wordt als bron. Is dit niet het geval? Kijk dan naar de bronnen die wel genoemd worden. Geven zij specifieker antwoord op de vraag? Hebben zij meer autoriteit? Op deze manier kom je erachter wat je kunt doen om je eigen vindbaarheid te verbeteren.

Zo gebruik je AI voor concurrentieanalyse en zichtbaarheid
AI ontwikkelt zich razendsnel en daarmee ook de kansen voor jou als makelaar. In dit webinar laat Etienne zien hoe je ChatGPT gebruikt om je markt beter te begrijpen en je concurrenten te analyseren.


