‘Hiermee creëren we ambassadeurs voor onze makelaardij’
Je kennis over (ver)kopen kun je als makelaar op verschillende manier delen. Olaf Rekoert van Met Ons Makelaars uit Valkenswaard doet dit onder meer via inloopbijeenkomsten voor senioren en starters, waar ook andere experts aanwezig zijn. Behalve lovende reacties levert dat ook veel nieuwe klanten op.
Als makelaar moet je actief naar ‘handel’ zoeken en nooit achterover leunen, vindt Olaf Rekoert, want de woningmarkt kent ups en downs. Daarom zoekt hij steeds naar nieuwe invalshoeken om mensen te helpen.
‘Met name bij nieuwbouwprojecten zijn zowel senioren als starters op dit moment afwachtend. Senioren vragen zich af waar je financieel rekening mee moet houden als je ouder bent. Of zijn bang dat ze hun eigen woning straks niet meer verkocht krijgen als ze nu nieuwbouw kopen. Starters twijfelen over de hoogte van de hypotheek en het hele koopproces.’
Na het digitale coronatijdperk wilden Rekoert en zijn collega’s weer de menselijke maat invoeren en geïnteresseerden persoonlijk en individueel goed informeren. Daarom organiseerde hij speciale inloopsessies, waar niet alleen drie makelaars, maar ook financieel adviseurs, een notaris en – bij de startersbijeenkomst – een expert Starterslening van de gemeente aanwezig waren. ‘We gaven geen presentatie, maar boden iedereen de gelegenheid om persoonlijk met ons of een van de andere adviseurs te spreken.’
Ze trapten af met een middag voor de senioren in theater De Hofnar. ‘Dat hadden we via onze nieuwsbrief en social media aangekondigd. We wilden geen drempel opwerpen door mensen te vragen zich hiervoor aan te melden. Het was dus een gok hoeveel er zouden komen.’ Maar de Valkenswaardse tamtam werkte op volle toeren. ‘Tot onze verbazing stonden er al senioren een kwartier te vroeg buiten te wachten. In drie uur tijd hebben we dertig mensen gesproken.’
‘We hebben nagenoeg alle bezoekers ingeschreven als woningzoekende’
Tijdens de avond voor starters, een paar maanden later, kwamen er zelfs nog meer geïnteresseerden. Rekoert: ‘De organisatie van de eerste sessie ging nog een beetje provisorisch. Maar ondanks dat mensen soms even moesten wachten, vonden ze het toch geweldig.’ Voor de starterssessie regelde hij iemand die alles in goede banen leidde. Ook hier waren de reacties positief.
Senioren wilden vooral weten of ze nog een hypotheek kunnen krijgen op oudere leeftijd en of er op het moment nieuwbouwbungalows beschikbaar zijn. Ook starters vroegen naar beschikbare woningen of nieuwbouwprojecten. Zij waren verder erg geïnteresseerd in informatie over de Starterslening. Over dit soort financiële aspecten konden de hypotheekadviseurs en de gemeente hen goed adviseren.’
Rekoert kijkt tevreden terug op de bijeenkomsten. ‘We hebben iedereen goed kunnen informeren, onder meer over onze aankoopbegeleiding. Dat werkt, want we hebben nagenoeg alle bezoekers ingeschreven als woningzoekende. Ook de aanwezigen zelf waren erg positief over de avond: het is gratis en ze worden er wijzer van.’
De investering in tijd en geld viel volgens Rekoert mee en was het dubbel waard. ‘Hiermee creëren we ambassadeurs voor onze makelaardij. Het mes snijdt aan beide kanten.’