Tips Promoten Kantoor & Diensten

Doelgericht en effectief adverteren

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Zichtbaar op het juiste moment en de juiste plek: in de regionale krant of toch online?

Adverteren is een belangrijk middel om uw makelaarskantoor onder de aandacht te brengen van potentiële klanten. Waar kunt u in deze krappe huizenmarkt het best op inzetten? En hoe zorgt u ervoor dat u de juiste doelgroep bereikt?

Als makelaar bent u afhankelijk van hoe de woningmarkt zich ontwikkelt. Het woningaanbod is al geruime tijd zeer laag. De strijd om nieuw aanbod is groot en lastig. Tegelijkertijd zien we dat steeds meer huizenzoekers overwegen een aankoopmakelaar in te schakelen om hun kansen op deze krappe markt te vergroten. Met name dáár liggen nu kansen voor makelaars.

Opvallen met de juiste boodschap

Veel consumenten zouden wel willen kopen of verkopen, maar twijfelen over hun kansen en mogelijkheden. Dat sentiment wordt versterkt door de vele berichten in de media over de oververhitte huizenmarkt. Als makelaar kunt u als geen ander duiding geven aan deze berichten en consumenten persoonlijk advies geven over hun situatie.

Daarvoor moet u wel eerst in beeld komen bij deze potentiële klanten. Dat kan offline, met bijvoorbeeld advertenties in de regionale kranten en lokale huis-aan-huisbladen, of met flyers. Daarmee bereikt u een groot publiek, alleen weet u nooit hoeveel mensen uw advertentie daadwerkelijk zien. Wie de advertentie wel ziet, zal u zelf moeten benaderen om de dialoog te beginnen. Dat is een drempel. Bovendien zijn advertenties in print vaak duur, vanwege de print- en distributiekosten. En wat die investering u oplevert, is moeilijk meetbaar.

De voordelen van online adverteren

Online is dat anders: u kunt gericht adverteren en precies meten wat de advertenties u opleveren. Welke werkte goed en leverde leads op? Op welke werd minder geklikt? Door precies te meten wat de resultaten zijn van uw advertenties, kunt u ze in de toekomst optimaliseren. Bovendien is online adverteren relatief goedkoop.

Niet alleen de advertentie is belangrijk, de pagina waarop de potentiële klant terechtkomt nadat hij op uw advertentie heeft geklikt – de landingspagina – net zozeer. Wat er op uw landingspagina gebeurt, kunt u precies monitoren in Google Analytics. Op basis van die inzichten kunt u uw webpagina dan weer optimaliseren. Zo komt u beetje bij beetje steeds dichter bij de ideale advertentie en landingspagina.

Funda maakt het u gemakkelijk

Online adverteren heeft dus veel voordelen, maar waar te beginnen? Daarvoor moet u weten waar de doelgroep die u wilt bereiken zich bevindt. Als u weet waar zij op zoeken, kunt u via Google ervoor zorgen dat uw advertentie bij deze zoekopdrachten in beeld verschijnt. Adverteert u via social media, dan kunt u uw advertentie gericht onder de aandacht brengen van mensen uit een specifieke buurt. Dit vereist wel enige handigheid en uiteraard voldoende kennis van uw doelgroep.

De makkelijkste manier om een relevant miljoenenpubliek te bereiken, is adverteren op funda. Hier bevinden zich zowel geïnteresseerden in te koop staande woningen, als doorstromers met een latente verkoopintentie en mensen die op zoek zijn naar een makelaar. U kunt bovendien selecteren (in jargon: segmenteren) op consumenten in een bepaalde regio. Zo kunt u heel gericht adverteren.

Stel direct uw advertentie in via de funda desk

Ook op funda kunt u uw advertenties monitoren. U krijgt in de funda desk exacte informatie over het aantal vertoningen van de advertentie en het aantal kliks op de advertentie naar de objectpagina of uw website. Via de advertenties kunt u bovendien de gegevens van leads verzamelen – die u natuurlijk in een handomdraai converteert naar klanten.

Geef uw kantoor een verleidelijk podium
Prominent adverteren op funda? Bekijk alle voordelen van Podiumplaats-advertenties en zet uw kantoor op het podium.
Lees meer

Meer over dit onderwerp