Trends Consumentenonderzoek

Hoe belangrijk vinden consumenten een energielabel?

bijgewerkt - leestijd

Overheid en verkoopmakelaar eerste aanspreekpunt bij vragen

Meer dan de helft van de consumenten (53%) zegt het belangrijk te vinden welk energielabel een woning heeft. Op het moment dat zij daadwerkelijk een nieuw huis kopen, hechten zij hier echter minder waarde aan. Dat blijkt uit een onderzoek dat we afgelopen maand deden onder funda-bezoekers.

Ruim 66% van de ondervraagde funda-bezoekers zegt voldoende tot goed op de hoogte te zijn van het energielabel. Bijvoorbeeld hoe deze wordt bepaald en wat de verschillen tussen de labels zijn.

Slechts iets meer dan een derde weet dat de boete eind vorig jaar is verhoogd – van 170 naar 435 euro voor particulieren – als een geldig energielabel ontbreekt bij verkoop. Bij de meeste mensen (90%) is bekend dat een definitief energielabel vermeld moet worden in de verkoopadvertentie. Maar over het beste moment om een energielabel aan te vragen als je je huis wilt verkopen, tast het merendeel (54%) in het duister.

Makelaars logisch aanspreekpunt voor informatie

Makelaars kunnen een belangrijke rol spelen in de informatievoorziening over het energielabel en verduurzaming, vinden consumenten. Op de vraag bij wie zij informatie zouden inwinnen om hun woning te verduurzamen voor de verkoop, staan de overheid of subsidieverstrekkers en de verkoopmakelaar ruim bovenaan (respectievelijk 42% en 33%). Op afstand gevolgd door onder meer internet (7%), aannemers (4%) en Vereniging Eigen Huis (2%).

Energielabel minder belangrijk bij zoeken naar huis

Hoewel 53% van de ondervraagden zegt het energielabel belangrijk te vinden, let bijna een kwart van hen (14%) hier niet op als zij serieus tot aankoop van een nieuw huis overgaan. Dat blijkt ook uit onze Barometer-cijfers: het gemiddeld aantal keer dat een woning gevonden wordt op funda neemt af naarmate het energielabel lager wordt. Maar kijken we naar het aantal contactaanvragen met makelaars dan scoren woningen met energielabel G juist het hoogst. Die leverden eind 2021 gemiddeld 26% meer contactaanvragen op dan woningen met energielabel A en B.

Een gunstig energielabel maakt een woning meer waard, denkt het merendeel

De prijs van een woning vinden huizenkopers nog steeds belangrijker dan bijvoorbeeld het wooncomfort of de duurzaamheid. Bij meer dan de helft van de ondervraagden staat dit aspect bij het kopen van een huis op nummer één. Ter vergelijking: duurzaamheid is slechts 2,5% het allerbelangrijkst.

Duurzaamheid vooral financiële overweging

Het wel of niet belangrijk vinden van een energielabel lijkt voor de meeste mensen vooral een financiële overweging. Dit blijkt uit het feit dat ondervraagden die het energielabel belangrijk vinden, in de meeste gevallen van mening zijn dat een gunstig energielabel een woning meer waard maakt. Ondervraagden die het hiermee oneens zijn, vinden veelal ook een energielabel onbelangrijk. Daarnaast geeft 53% aan het energielabel belangrijker te gaan vinden door de stijgende energieprijzen.Ook als we onze bezoekers vragen naar wat voor hen de belangrijkste redenen zijn om hun huis te verduurzamen, staan besparen op stookkosten en verhogen van de woningwaarde bovenaan. Wooncomfort en het milieu volgen pas daarna.

Makelaar kan meer bieden dan hulp bij aan- en verkoop
Consumenten denken in de toekomst ook bij de makelaar terecht te kunnen met vragen over verduurzamen, energie of woningaanpassingen.
Lees meer