Huizenzoekers bieden naar verhouding meer voor lager energielabel

Transactieprijs ligt bij label A en G het verst onder de marktwaarde
Bij huizen met energielabel A en G ligt de transactieprijs gemiddeld verder onder de marktwaarde dan bij huizen met energielabel B tot en met F. Dat is de opmerkelijke uitkomst van een onderzoek door funda naar de invloed van het energielabel op de verkoopprijs.
In ons onderzoek hebben we voor elk energielabel verkoopprijzen vergeleken met de marktwaarde. ‘We hebben bewust gekozen voor de marktwaarde in plaats van de vraagprijs,’ licht funda’s Marketing Analist Garikai van Weydom toe. 'De vraagprijs is namelijk afhankelijk van de verkoopstrategie van de makelaar, waardoor de marktwaarde een objectievere maatstaf is.'
Voor de marktwaarde hebben we ons gebaseerd op gegevens uit de funda Waardecheck. Dat is een indicatie gebaseerd op een geschatte waarde van woningen op basis van locatie, oppervlakte, (werkelijke) verkoopprijzen, bouwjaar, type woning, perceeloppervlakte en onderhoudsniveau.
‘In het onderzoek hebben we alleen naar bestaande woningen en appartementen gekeken, niet naar nieuwbouw,’ zegt Garikai. ‘Voor nieuwbouw gelden meestal vaste verkoopprijzen. Daar heb je dus veel minder marktwerking.’
Opvallende uitersten
In de grafiek hieronder is duidelijk het omslagpunt halverwege 2022 te zien. Garikai: ‘In de eerste helft van het jaar werd nog veel overboden op huizen. In de tweede helft was daar absoluut geen sprake meer van. Bekijk je dat per energielabel, dan valt op dat de grootste uitschieters te zien zijn bij label A en G. Woningen met die labels brachten het minste op ten opzichte van de marktwaarde. De labels B tot en met F deden het in dat opzicht veel beter.’

De verkoopprijs ten opzichte van de marktwaarde per energielabel in € in 2022
Meer concurrentie voor woningen met labels B tot en met F
Dat huizen met energielabel B tot en met F worden verkocht voor een prijs die dichter bij de marktwaarde ligt, kan bovendien te maken hebben met de concurrentie: voor deze huizen zijn meer kopers te vinden.
Dit zien we als we het bereik, de interesse en het aantal contactaanvragen voor huizen met verschillende energielabels met elkaar vergelijken. Garikai: ‘Je zou verwachten dat zoekers vooral geïnterersseerd zijn in woningen met energielabel A, B en C. Maar ze klikken vaker op objecten met label E, F en vooral G.’

Benieuwd hoeveel interesse er in jouw regio is in objecten met energielabel A, C of G?
De Barometer geeft je inzicht Naar de Barometer >
Die woningen krijgen ook de meeste contactaanvragen. ‘Dat huizen met label G zo veel aanvragen krijgen, komt wellicht omdat geïnteresseerden denken dat van de prijs van zo’n woning het meest valt af te praten,’ zegt Garikai. ‘Dit zijn immers woningen waar vaak nog veel in geïnvesteerd moet worden. Daar houden kopers waarschijnlijk rekening mee bij het uitbrengen van een bod.’
Klantenbinding
Met deze inzichten uit ons onderzoek kun je als makelaar de verwachtingen van vooral verkopers managen. Garikai: ‘Een lager energielabel betekent niet automatisch dat er minder geïnteresseerden zullen zijn voor je huis, integendeel zelfs. Andersom biedt energielabel A niet de garantie dat je je huis voor de hoogst mogelijke prijs verkoopt.’


