Haal meer waarde uit data met funda’s advertentietechnologie

Ad Tech Manager Niels Hooijschuur voor het kantoor van funda.

Blog | Ad Tech Manager Niels Hooijschuur over nieuwe technieken om doelgroepen effectief te bereiken

Striktere privacywetgeving en strengere cookierichtlijnen maken het voor online adverteerders steeds uitdagender om hun doelgroep effectief te bereiken. Funda’s Ad Tech Manager Niels Hooijschuur geeft daarom een inkijkje in de technische infrastructuur voor advertenties op funda. En legt uit welke ontwikkelingen adverteerders blijvend kunnen helpen om op funda nog beter een doelgroep te bereiken.

‘Ik zorg er dagelijks voor dat de technische infrastructuur achter de advertenties op funda zo soepel mogelijk draait. Daarnaast houd ik de technische ontwikkelingen in de advertentiemarkt in de gaten. Als ik een kans zie die adverteerders op funda in staat stelt nog gerichter te targeten en retargeten, dan duik ik daarin.

Hiervoor ben ik veel in gesprek met andere platforms en bedrijven om nieuwe ontwikkelingen te spotten. Als ik interessante mogelijkheden zie, analyseer ik of die nuttig zijn voor funda en onze adverteerders. Als dat zo is, ga ik ermee aan de slag. Dan ben ik niet alleen Ad Tech Manager, maar ook projectmanager.

Data Clean Rooms: slimmer omgaan met data

Een van de technologieën waarmee funda werkt, zijn Data Clean Rooms. Voorheen kon je nog relatief eenvoudig cookies plaatsen, maar dat wordt steeds lastiger. Browsers als Safari en Firefox slaan cookies al helemaal niet meer op. En ook Google is ermee bezig om dat anders aan te pakken.

De technologie van Data Clean Rooms is in feite een alternatief voor cookies. Een Data Clean Room is een gecontroleerde omgeving waarin een publisher of adverteerder zijn eigen data kan verrijken met die van een partner, zonder volledige toegang te krijgen tot de data van die partner.

Beide partijen behouden de regie over welke gegevens worden gedeeld en kunnen op elk moment de toegang intrekken. De data zijn dus volledig geanonimiseerd. Daarmee voldoen we aan de privacywetgeving.

Relevantere advertenties

Het simpelste voorbeeld van zo’n verrijking is als een adverteerder in de Data Clean Room aangeeft of iemand al een klant is. Funda-bezoekers die al klant zijn van de adverteerder kunnen we dan een andere campagne laten zien dan bezoekers die nog geen klant zijn. Zo zorgen we ervoor dat onze bezoekers relevantere advertenties zien.

Wat eerst kon met cookies, kan nu met een Data Clean Room

Met andere woorden: door gebruik te maken van een Data Clean Room kunnen we advertenties precies bij de juiste doelgroep tonen, zonder dat er privacygevoelige informatie wordt uitgewisseld.

Geanonimiseerd retargeten

Een Data Clean Room biedt nog veel meer mogelijkheden. Zo kun je er ook bepaalde doelgroepen mee retargeten.

Webwinkels hebben bijvoorbeeld heel veel data over hun klanten: waar ze op zoeken, welke productpagina’s ze bezoeken, welke producten ze in hun mandje hebben geplaatst, maar nog niet hebben gekocht, et cetera.

Die mensen zijn heel makkelijk geanonimiseerd te retargeten door de gegevens van de webwinkel in een Data Clean Room te matchen met de gegevens van funda. Wat eerst kon met cookies, kan nu dus met een Data Clean Room.

Data op basis van postcode en huisnummer

Om adverteerders nog meer te helpen, werkt funda vanaf maart 2025 samen GeoMarktprofiel. Dit bedrijf helpt ons beter inzicht te krijgen in de bezoekers van funda.

Zo doet GeoMarktprofiel per postcodegebied onder andere onderzoek naar demografische gegevens, energieverbruik en beschikbaarheid van zonnepanelen. Alles geheel volgens de AVG-wetgeving.

Het koppelen van data van funda en van GeoMarktprofiel biedt adverteerders veel meer mogelijkheden voor gerichte campagnes.

Data combineren

Om dit te illustreren: stel, je wilt op funda een campagne opzetten om zonnepanelen te verkopen. Dan wil je als adverteerder niet alleen weten of iemand op funda zoekt naar woningen met duurzame energie, maar ook of de bezoeker hoogstwaarschijnlijk al zonnepanelen heeft of daar interesse in heeft.

Door onze data te combineren met de data van GeoMarktprofiel kunnen we veel gerichter de juiste doelgroep bereiken.

Tipje van de sluier

Data is momenteel een van de grootste trends die spelen in de advertentiewereld. Maar achter de schermen zijn we bezig met veel meer dan dat. Zo werken we aan het verbeteren van het optimalisatieproces voor campagnes, om deze op funda nog effectiever te laten draaien.

Ook werken we aan een selfservice oplossing waarmee adverteerders zelf aan de slag kunnen met adverteren op funda. En we zijn tools aan het ontwikkelen waarmee we, samen met adverteerders, meer inzicht kunnen geven aan bezoekers in alles wat er komt kijken bij het kopen van een huis.’

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over de ad tech bij funda? Niels beantwoordt graag al je vragen.

Niels HooijschuurAd Tech Manager
Je moet personalisatiecookies accepteren.
Stuur een e-mail