Kevin Nijs en Mark Askamp over de wisselwerking tussen Funda en makelaars

Waar Funda misschien de eerste app is die een consument ‘s ochtends opent, is het de makelaar die het dichtst bij mensen staat tijdens de koop of verkoop van hun huis. Samen zijn we onderdeel van die grote stap – elk met een eigen toegevoegde waarde. Over die wisselwerking gaan makelaar Kevin Nijs van Van Silfhout & Hogetoorn Wereldmakelaars in Delft (links op de foto) en Funda’s Head of Customer Success Mark Askamp (rechts op de foto) in gesprek.

Mark: ‘Jij bent als makelaar begonnen in 2008, in een compleet andere tijd. Qua markt, maar ook qua digitale mogelijkheden. Ook Funda is niet meer het Funda van toen, we breiden continu onze producten en diensten uit. Hoe kijk jij naar alle veranderingen?’
Kevin: ‘Het aanbod is gedigitaliseerd, maar het contact is persoonlijker geworden. Vijftien jaar geleden liep ik nog met een stropdas rond. Klanten vinden het tegenwoordig fijner als je toegankelijk bent. Al onze collega’s staan op de foto in werk- én privétenue – ikzelf bijvoorbeeld in snowboardkleding – wat vaak een ijsbreker is in gesprekken. Dat je sinds afgelopen jaar op Funda een makelaar met foto kunt tonen bij een object, sluit daar helemaal bij aan.’

Mark: ‘In andere beroepsgroepen zie je juist een tegenovergestelde trend. Vroeger kwam een verzekeringsagent bij je langs, nu sluit je alles digitaal af. Over de makelaardij wordt ook al jaren gespeculeerd dat het zal verdwijnen, hoe kijk jij daarnaar?’
Kevin: ‘Ik ben ervan overtuigd dat het mensenwerk blijft. Tijdens corona kwamen videobezichtigingen op, maar dat werkte alleen in Amsterdam. Het kopen van een huis is zoiets persoonlijks dat mensen daar altijd persoonlijke begeleiding bij zullen willen.’

Mark: ‘Dat geloven wij ook. Naast het complete huizenaanbod en inzichten via Funda blijven consumenten behoefte hebben aan de lokale kennis en ervaring van een makelaar die hen adviseert en begeleidt. Zie je wel je rol veranderen?’
Kevin: ‘Alle diensten rondom koop en verkoop worden een stuk digitaler, maar ik geloof niet dat ons werk volledig zal digitaliseren. We gebruiken bijvoorbeeld een CRM-systeem voor communicatie met klanten, maar alsnog vinden verkopers het fijn als je einde dag even belt hoe de bezichtigingen waren. Hetzelfde geldt voor de statistiekenpagina voor verkopers op Funda, waar je na een eerste piek het bezoekersverkeer standaard ziet afnemen. Klanten vinden dat inzicht fijn, maar willen óók van ons horen wat ze daarvan moeten vinden. Zo worden we meer en meer de specialist. Ik merk dat de branchevereniging en Funda ons ook zo neerzetten.’

Mark: ‘Dat is inderdaad precies hoe we jullie bij Funda zien, en zo positioneren we jullie ook bij de consument. Bijvoorbeeld met het persoonlijk contactblok, maar ook door overal door te verwijzen naar makelaars voor professioneel advies. Met Kantoorprofiel Pro helpen we makelaars om zich te profileren op Funda, omdat we uit onderzoek weten dat het werven van opdrachten momenteel jullie grootste behoefte is.’
Kevin: ‘Zulke ontwikkelingen zorgen er ook voor dat wij nu anders naar Funda kijken. Voorheen zag ik Funda vooral als een middel om huizen te verkopen. Bij additionele producten zoals Premium, Blikvanger of Kantoorprofiel Pro was ik in eerste instantie sceptisch – het zijn toch extra kosten. Nu zie ik het juist als een investering in onze marketing: het levert ons veel extra zichtbaarheid op. Dat is mede te danken aan de inzichten van onze accountmanager bij Funda én door het gewoon te proberen. Met resultaat: ons marktaandeel is in 2024 van 20% naar 25% gegroeid. Maar als je naar de eerste vijf resultatenpagina’s kijkt, lijkt het eerder 70%.’

Mark: ‘Om klanten te werven moet je eerst zichtbaar zijn – daarin zien we een mooie rol voor Funda om makelaars te helpen. Met die zichtbaarheid zit het bij jullie dus wel goed. Wat is daarnaast belangrijk om klanten te binden?’
Kevin: ‘We zijn een groot kantoor, waardoor mensen soms bang zijn dat ze een nummertje worden. Daarom blijven wij investeren in een persoonlijke benadering met twee vaste contactpersonen. Ook blijven we veel tijd nemen voor een-op-eenbezichtigingen, hoeveel animo er ook is. Dat levert ons veel nieuwe leads op van mensen die willen dat hun huis met diezelfde aandacht verkocht wordt.’

Mark: ‘Je hebt tegenwoordig meer data tot je beschikking dan ooit. Ook bij Funda proberen we continu onze data om te zetten in waardevolle inzichten en tools waar je als makelaar wat mee kunt. Zoals de objectstatistieken, de Vraagscan en de Barometer. Maak je veel gebruik van data?’
Kevin: ‘Zeker. Maar niet alleen wij, de consument ook. Daardoor moeten we vaker onze toegevoegde waarde bewijzen, want veel klanten komen al binnen met zelf opgezochte data over hun woningwaarde, verkoopprijzen en biedingen. Er is veel data vrij beschikbaar, maar vaak lopen die achter de feiten aan.’

Mark: ‘Iedereen heeft data, maar jullie kunnen het duiden. Pas dan wordt het informatie waar je iets mee kunt.’
Kevin: ‘Vaak missen mensen de nuance. Dan lezen ze in een kop dat 10% overbieden de norm is, maar niet dat dit vooral opgaat voor Amsterdam. Dan trap ik op de rem en laat met mijn kennis van de lokale markt zien: hier is dat niet nodig. Wij maken elke dag transacties mee en hebben daardoor meer expertise om een advies op te baseren dan puur een uittreksel uit het kadaster.’

Mark: ‘In de huidige markt moeten veel mensen concessies doen. Bij Funda willen we mensen perspectief geven op wat wél kan. Hoe vervul jij die rol als makelaar?’
Kevin: ‘Die rol is in deze markt gegroeid. Ik moet kopers vaak met beide benen op de grond zetten: met dit budget en deze wensen gaat het niet beter worden. Tijd speelt daarin ook een rol, want de prijzen blijven stijgen. Hoe langer je zoekt, hoe meer concessies je zult moeten doen.’

Mark: ‘Dankzij je lokale kennis kun je bij uitstek adviseren over realistische concessies. Waar zie jij nog kansen voor Funda om meer waarde toe te voegen voor makelaars?’
Kevin: ‘Ik zou graag een uitgebreider contactformulier willen voor verkopers. Tegenwoordig krijg je bij een contactverzoek wel te zien of iemand contact opneemt voor aankoop, verkoop of een bezichtiging. Een waardevolle verbetering, maar ik zou nog wel meer informatie willen uitvragen vooraf.’

Mark: ‘Dat zijn interessante vragen die we zeker onderzoeken. We willen makelaars helpen om efficiënter te werken – want we weten dat dit naast klanten werven een belangrijke behoefte is – maar óók het opnemen van contact zo laagdrempelig mogelijk maken. We zoeken altijd naar de perfecte balans. Over efficiënter werken gesproken, hoeveel gebruik maken jullie al van artificial intelligence?’
Kevin: ‘We gebruiken het onder andere voor het schrijven van teksten en socialmediaposts. Het bespaart zeker tijd, maar je kunt niets klakkeloos overnemen. Ik merk ook dat consumenten het gebruiken, bijvoorbeeld om een vragenlijst voor een bezichtiging te genereren. Maar ik zie toch vooral heel veel generieke output – AI kan niet door een huis heen kijken zoals wij dat kunnen.’