Drukte, emotie, maar vooral ook kansen

3 minuten leestijd

Blog van Mark Askamp, Head of Customer Succes bij Funda

Het eerste kwartaal van 2025 zit erop, en ik hoor van veel makelaars hetzelfde geluid: het is druk. Volle agenda’s, veel nieuw aanbod en volop bezichtigingen zorgen voor een dynamische start van het jaar. En hoewel de woningmarkt zoals altijd grillig blijft, zien we duidelijke tekenen van herstel en beweging.

Volgens de NVM zijn in het eerste kwartaal ruim 13% meer woningen verkocht dan een jaar geleden. De verkoopgolf van voormalige huurwoningen heeft daarbij voor extra aanbod gezorgd, met name in de grote steden. En dat komt voor mij best als een verrassing, want banken voorspelden voor dit jaar eerder een stijging van 2 tot 3%.

Tegelijkertijd zien we dat woningen gemiddeld tien dagen sneller worden verkocht dan in Q1 vorig jaar. En dat is in lijn met wat ik hoor van makelaars: als het aanbod klopt, is de koper er ook.

Gat tussen vertrouwen van kopers en verkopers wordt kleiner

Op Funda zien we dat het vertrouwen van kopers en verkopers in de markt weer iets naar elkaar toe kruipt. Het gat dat vorig jaar nog zo groot was, wordt kleiner. Het koopgedrag laat de bekende stijging van Q4 naar Q1 zien, terwijl het aantal mensen dat van plan is een huis te kopen of verkopen stabiel blijft. Is dit het begin van een nieuw evenwicht? We blijven het volgen via de Funda Index.

Lees ook: 'De stand van wonend Nederland: Q1 2025'

Veel reacties op nieuwe Barometer

Bij het kopen en verkopen van huizen komt veel emotie kijken. En emotie stuurt gedrag. Vanuit dat gedrag kunnen wij weer data genereren – en juist dáár kunnen wij makelaars weer mee adviseren. Zo publiceren we twee keer per jaar de Funda Barometer: een slim data-instrument waarmee makelaars inzicht krijgen in het zoekgedrag in hun regio, en kansen ontdekken om hun objectmarketing te verbeteren.

De nieuwe cijfers zijn in februari gepubliceerd. Dat het onderwerp leeft, blijkt wel uit de honderden aanvragen na onze uitnodiging om de cijfers met een accountmanager te bespreken. Mooi om te zien hoe data en praktijk elkaar versterken. Heb je de mail gemist? Geen probleem, stuur ons een bericht en wij nemen contact met je op!

Podium voor echte verhalen

Zoals ik al zei komt bij het kopen en verkopen veel emotie kijken. Welke makelaar heeft nou geen verhaal dat stiekem wel ingelijst zou kunnen worden? Daarom zijn we dit jaar gestart met een mooie nieuwe rubriek op Funda: Sleutelverhalen.

In deze serie delen mensen hun persoonlijke woonreis en vooral ook de belangrijke rol die de makelaar speelde bij het mogelijk maken van soms wel het onmogelijke: van eerste bezichtigingen en twijfels tot onverwachte keuzes en grote dromen. Echte verhalen vol emotie, herkenning en inspiratie. Want achter iedere voordeur zit een verhaal – en wij vinden het belangrijk om juist die verhalen een podium te geven.

Niet missen: de Makelaars Vakprijzen

Tot slot: het makelaarsvak verdient een podium. En niet zomaar één. Daarom lanceren we dit jaar vol trots: de MAVA – de Makelaars Vakprijzen. Een gloednieuwe jaarlijkse verkiezing waarmee we de kwaliteit, creativiteit en bevlogenheid in het makelaarsvak willen vieren.

Vanaf 17 april kun je je aanmelden – hou onze kanalen in de gaten en doe mee. Dit wil je niet missen!

Wat de rest van het jaar ons brengt? Dat is lastig te voorspellen. Invoerheffingen, recessie-signalen en geopolitieke spanningen hangen als donkere wolken boven de markt. Wat dat gaat doen met het vertrouwen, het aanbod en de vraag? We gaan het de komende maanden zien.

Vooralsnog wens ik iedereen een zonnig en succesvol voorjaar!

Elk kwartaal geeft Mark Askamp zijn visie op de markt. Als Head of Customer Succes bij Funda heeft hij intensief contact met makelaars en houdt hij zich dagelijks bezig met de trends en ontwikkelingen in de vastgoedmarkt. Hij geeft leiding aan de teams Customer Service en Accountmanagement en het Vastgoed Advertising Team. Deze teams ondersteunen makelaars optimaal om het maximale uit Funda te halen en hun doelen via ons platform te bereiken. Benieuwd wat zij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact op