Het effect van een persoonlijk contactblok bij je objecten

Portretfoto van Denise van Beek, accountmanager.
3 minuten leestijd

Blog van accountmanager Denise van Beek

Sinds vorig jaar kunnen makelaars die Kantoorprofiel Pro gebruiken de gegevens van de verkopend makelaar tonen bij hun objecten. Zo’n persoonlijk contactblok is een mooie manier om je kantoor en medewerkers een gezicht te geven, maar ik merk dat sommige kantoren er toch nog een beetje mee worstelen.

Een vraag die ik regelmatig krijg is wat nu precies de toegevoegde waarde is om een foto en naam van een medewerker te laten zien in het contactblok, in plaats van gewoon het logo en de kantoornaam.

Het antwoord is simpel: hiermee geef je letterlijk een gezicht aan je makelaarskantoor. Ik leg in dit blog uit wat voor effect dat heeft.

Aandacht trekken

Gezichten roepen een sterk gevoel op bij mensen. Zo werken onze hersenen. Een foto van een gezicht trekt de aandacht. Een persoonlijk contactblok valt daardoor meteen op.

Dat het in de praktijk ook echt zo werkt, blijkt uit de reacties van makelaars die al ervaring hebben met het persoonlijk contactblok. Zij zijn er enthousiast over.

Kantoor & Diensten
De voordelen van een persoonlijk contactblok op je objectpagina's

Het persoonlijk contactblok is de nieuwste ontwikkeling voor makelaars. Hoe zet je dit in?

Lees meer

Eén makelaar zegt bijvoorbeeld dat het de eerste kennismaking laagdrempeliger maakt, omdat potentiële kopers direct zien met wie ze te maken hebben.

Een andere makelaar merkt dat een persoonlijk contactblok vertraging uit de lijn haalt en een deel van de irritatie in het proces vermindert. Vanaf het eerste contactmoment schakelt de potentiële koper immers met de juiste persoon.

Een foto van een gezicht werkt helemaal goed als die herkenning oproept. Dat is bijvoorbeeld het geval in kleinere plaatsen, waar mensen elkaar (van gezicht) kennen. Als een bezoeker een foto met een bekend gezicht ziet, is de kans dat die het makelaarskantoor onthoudt groter.

Kiezen uit meerdere makelaars

Een andere vraag die ik vaak krijg, gaat over objecten waar twee of meer makelaars bij betrokken zijn. Want in het persoonlijk contactblok kun je maar één persoon laten zien. Hoe doe je dat dan?

Mijn advies in dit geval is om onder de foto van de makelaar het algemene nummer en het mailadres van het kantoor te zetten. Dan komen telefoontjes en mails binnen bij de binnendienst, die vervolgens kan uitleggen wie de koper kan verwachten bij de bezichtiging: de afgebeelde makelaar of een collega.

Persoonlijk contactblok instellen

Ik merk dat er ook kantoren zijn simpelweg niet weten hoe zij een persoonlijk contactblok moeten instellen. Dit doe je door in Funda Desk onder het kopje ‘Kantoor’ naar ‘Medewerkers’ te gaan. Selecteer de medewerker die je wilt laten zien en klik rechts op het potloodje. Vink ‘Medewerker geschikt maken voor contactblok’ aan en vul vervolgens de contactgegevens in die je wilt tonen.

Vul voor alle medewerkers alvast de gegevens in, dat is een eenmalige handeling

Zoek daarna het betreffende object op en klik bij ‘Verkoopmakelaar’ aan de rechterkant op ‘Selecteer de verkoopmakelaar’. Via ‘Bekijk dit object op funda.nl’ kun je controleren of het persoonlijk contactblok is toegevoegd.

Voorbereidend werk

Een tip: vul voor alle medewerkers alvast de gegevens in, dan hoef je dit niet steeds opnieuw te doen voor elk nieuw object. Dat is een eenmalige handeling, daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.

En nog even ter geruststelling: je houdt altijd zelf de controle over wie bij welk object getoond wordt. Bovendien kun je de gegevens op elk moment aanpassen.

Fototip

Tot slot nog een tip over de foto in het persoonlijk contactblok: hoe meer deze is ingezoomd, hoe meer die foto de aandacht trekt. Een portretfoto werkt dus beter dan een foto waarop iemand helemaal of tot het middel is afgebeeld.