Tips Objectmarketing Plaatsen

Het funda algoritme: 'wees relevant'

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Alles valt of staat met volledige informatie

Funda maakt sinds 2015 gebruik van een algoritme – voor die tijd stond het meest recente aanbod bovenaan. Waarom is toen voor deze vorm gekozen en hoe kan je als makelaar het algoritme in je voordeel laten werken?

Stel: je zoekt iets via Google. De kans is klein dat je tien pagina’s doorploegt met dezelfde zoekterm. Je checkt misschien de eerste vijf resultaten en past je zoekterm aan in plaats van dat je je opnieuw aan een nieuwe pagina waagt. Want je weet: wanneer het aanbod groot is, staat het voor jou meest relevante aanbod bovenaan. En niet op pagina tien. Dat is precies de reden dat funda er in 2015 voor koos over te stappen op het gebruiken van een algoritme. Om een zo goed mogelijke match te kunnen maken prijkt het voor de consument meest relevante aanbod bovenaan.

Ook in het belang van de makelaar

Dat een woningzoeker niet direct ziet wat nieuw is, maar wat passend is, is ook in het belang van de makelaar. Je wil immers het liefst kwalitatief goede bezichtigingen en niet vijftig leads nabellen die achteraf helemaal dat huis niet willen of zelfs kunnen betalen.

Het algoritme dwingt wel tot volledigheid. Bij een aanmelding van een object word je geacht zo veel mogelijk kenmerken toe te voegen. Dat maakt de match preciezer: het helpt de consument een betere afweging te maken. Hoe beter de match, hoe relevanter de contactaanvragen en bezichtigingen voor de makelaar zijn. Het wordt weleens vergeten: het algoritme werkt werkelijk in het belang van beide partijen: de zoeker en de verkopende partij, namens wie je als makelaar optreedt.

Het invoeren van alle kenmerken levert niet alleen pluspunten op, maar zorgt er ook voor dat consumenten die gefilterd zoeken, jouw object tegenkomen.

Hoe werkt het algoritme?

Het funda algoritme sorteert op drie pijlers van relevantie: volledigheid, kwaliteit en beschikbaarheid. Zo krijgt een object ‘pluspunten’ bij een zo volledig mogelijke aanmelding. Er kunnen ook ‘minpunten’ worden uitgereikt, bijvoorbeeld wanneer de kwaliteit van een video sterk te wensen overlaat.

Wanneer een consument op zoek is naar een woning, wil hij niet als eerste resultaten allemaal woningen zien die ‘onder bod’ staan. Woningen die onder bod staan of verkocht zijn onder voorbehoud, schieten daarom naar beneden. Logisch, want ze zijn veel minder relevant voor de zoeker.

Hoe zit het precies met die volledigheid?

Het algoritme sorteert in de eerste plaats op volledigheid. Hoe vollediger een woning wordt aangemeld, hoe beter consumenten online een beeld krijgen en hoe relevanter de woning voor ze is. Zorg er daarom voor dat je alle verplichte en niet verplichte kenmerken die op jouw object van toepassing zijn, invult. Dat levert niet alleen pluspunten op, maar zorgt er ook voor dat consumenten die gefilterd zoeken (zoals op een bepaald aantal vierkante meter tuin), jouw object tegenkomen.

Voor een compleet beeld hebben we de kenmerken die we op funda tonen voor je op een rij gezet. Zo weet je zeker dat je niets mist.

Vergeet de mediaproducten niet

Naast de kenmerken is het ook van belang om alle mediaproducten toe te voegen aan je objectplaatsing. Gebruik daarbij minimaal tien foto's: meer mag, minder levert een lagere plaatsing op. Heb je funda Compleet aangeschaft? Dan kan je in funda desk ook een video, minimaal vier 360°-foto's en een plattegrond uploaden.

Soms zien we dat funda Compleet voor een woning wordt aangeschaft, maar dat niet alle media zijn toegevoegd. Zonde, want het algoritme gaat pas in je voordeel werken als de media daadwerkelijk door de consument bekeken kunnen worden.

Voeg alle media toe in funda desk
Meer over dit onderwerp