Hoe bereik je senioren effectief via Funda?

Vrouw 60+ achter een laptopscherm kijkt op haar mobiele telefoon in haar handen.
3 minuten leestijd

Meer succes door je als expert te presenteren

Ongeveer een derde van alle Funda-bezoekers is ouder dan 55 jaar, blijkt uit ons gebruikersonderzoek 2024. Een steeds groter wordende groep mensen zoekt een levensloopbestendige woning. Dat biedt kansen voor makelaars. Media Consultant Daan de Bruin legt uit hoe je deze doelgroep succesvol bereikt via Funda.

De Nederlandse bevolking vergrijst en dat zorgt voor specifieke woonwensen. Dat zien we bijvoorbeeld terug in een toenemende behoefte aan levensloopbestendige woningen, blijkt ook uit woonwensenonderzoek uit 2023. Daarin geeft 20% van de ondervraagden aan dat gelijkvloers willen wonen de belangrijkste reden is om te verhuizen.

Duidelijke woonwensen

Maar liefst 75% van de ondervraagden denkt na over hun toekomstige woonsituatie. Verder is zo’n twee derde van de 65-plussers in dit onderzoek van mening dat hun huidige woning niet levensloopbestendig is.

Deze top 5 laat duidelijk zien wat senioren zoeken in een woning:

  1. de mogelijkheid om zelfstandig te kunnen wonen

  2. een onderhoudsvrij huis

  3. een eigen terras of balkon

  4. een huis zonder trap

  5. een eigen tuin

‘Krijg je als makelaar zo’n huis in de verkoop, dan is het dus een heel goed idee om senioren als doelgroep te kiezen,’ tipt Daan.

Nieuwe zoekfilters voor toegankelijkheid

Voor makelaars die de groeiende groep senioren willen bereiken, bieden deze inzichten volop kansen. Funda helpt om die te benutten.

Daan: ‘We hebben kortgeleden onze zoekfilters geoptimaliseerd. Een zoeker kan nu onder het kopje ‘Toegankelijkheid’ filteren op ‘Lift aanwezig’, ‘Enkele woonlaag’, ‘Voor mensen met een beperking’, ‘Voor ouderen’, ‘Aangepaste woning’ en ‘Op de begane grond’.

Als makelaar kun je slim gebruikmaken van deze filters door de kenmerken van het object altijd toe te voegen. Senioren maken namelijk vaak gebruik van de toegankelijkheidsfilters.

Gerichte campagne

Daarnaast kun je senioren ook bereiken met een maatwerkcampagne. ‘Vanwege de privacywetgeving kunnen wij advertenties niet tonen op basis van leeftijd. Daarom bepalen we op basis van zoekgedrag aan wie bepaalde advertenties getoond worden,’ legt Daan uit.

Funda Product
Laat jouw kantoor opvallen onder de juiste doelgroep

Met een campagne op maat kies je zelf aan welke doelgroep je jouw advertenties toont.

Vertel me meer

‘Het voordeel hiervan is dat je advertenties alleen aan relevante zoekers getoond worden. Want bijvoorbeeld een starter zal het filter ‘Voor ouderen’ waarschijnlijk niet aanvinken.’

Effectieve campagnes opzetten

Voor het opzetten van een effectieve campagne is focus essentieel. ‘Als mediaconsultant beginnen we altijd met de vraag: wat wil je bereiken?’ vertelt Daan. ‘Als een makelaar bijvoorbeeld alle senioren in het hogere segment in de regio Groot-Rotterdam wil bereiken, kijken we hoe we daar zo gericht mogelijk op kunnen inspelen.

Als je gespecialiseerd bent in aan- of verkopen voor senioren, zet daar dan echt op in

Het heeft geen zin om met hagel te schieten. Je wilt juist heel doelgericht je doelgroep bereiken. Met de nieuwe toegankelijkheidsfilters, die ik al noemde, kunnen we dat nu goed faciliteren.’

Expertise als onderscheidende factor

‘Als je gespecialiseerd bent in aan- of verkopen voor senioren, zet daar dan echt op in,’ adviseert Daan. ‘Vooral 65-plussers willen ontzorgd worden. Maak daarom in je communicatie duidelijk dat ze daarvoor bij jou aan het juiste adres zijn. Omdat je bijvoorbeeld ook praktische ondersteuning en advies biedt, bijvoorbeeld wat betreft de mogelijkheden voor woningaanpassingen. Testimonials van senioren die je al succesvol aan een woning hebt geholpen, leggen extra gewicht in de schaal.’

Kansen bij nieuwbouw

Een interessant gegeven is dat 67% van de senioren openstaat voor levensloopbestendige nieuwbouw. Dat biedt kansen voor makelaars die een nieuwbouwproject in de verkoop hebben die daaraan voldoet.

Daan: ‘Neem senioren bijvoorbeeld mee in het hele proces van het kopen van een nieuwbouwwoning. Voor ouderen is het soms een uitdaging om dat te overzien.

Door je expertise te tonen en ze te begeleiden in het proces, positioneer je jezelf als de aangewezen professional om hen te helpen bij deze belangrijke stap.’

Funda Product
Eenvoudig adverteren voor jouw nieuwbouwproject met AI

Met een maatwerkcampagne van Funda maak je gratis gebruik van onze AI-tool.

Vertel me meer