Blog van accountmanager Mara van der Sloot
Marketing is niets anders dan opvallen tussen je concurrenten. Elly Verkleij van Welwonend Makelaardij in Vleuten is daar een ster in. Zij en haar team doen dingen die je echt bijblijven. Het gesprek over marketing dat ik een tijdje terug met haar had, leverde een paar verrassingen op. Voor ons allebei.
Niet zo lang geleden had Welwonend een funda-campagne lopen. Rond de tijd dat die afliep, werd ik hun nieuwe accountmanager. Die twee dingen samen vond ik een mooie aanleiding voor een persoonlijk gesprek. Elly ontving me hartelijk.
Kantoor naast huis
Mijn aankomst bij haar kantoor was mijn eerste verrassing. Ik dacht dat ik het verkeerde adres in de routeplanner had ingetikt, want ik stond voor een woonhuis. Dit is toch geen kantoor, dacht ik. Maar Elly bleek een kantoor naast haar huis te hebben. Er lopen een kat en een hond rond en er hangt allerlei kunst van haar schoonmoeder aan de muur. Bij binnenkomst voel je meteen dat dit geen standaardmakelaarskantoor is.
Creatief uit de verf komen
Ik wilde graag een gesprek met Elly. Het viel mij op dat de creativiteit en humor die ik zo kenmerkend vind voor de website van Welwonend, niet echt herkenbaar is in de manier waarop zij hun objecten op funda presenteren. Op de homepage van hun site staat bijvoorbeeld een fotootje van Elly verkleed als ouderwetse huisvrouw, met geknoopte hoofddoek, schort en plumeau. En daarnaast de tekst ‘Ik droomde ervan om huizenvrouwtje te worden. Niet te verwarren met huisvrouwtje, want dáár ben ik dus niet voor in de wieg gelegd, al doe ik af en toe mijn best.’
Hilarisch filmpje
Ook het filmpje op hun kantoorpagina op funda is hilarisch. Daarin legt Elly uit voor wie Welwonend werkt en speelt ze de rol van allemaal verschillende typen klanten, zoals het laat-maar-waaien-type, de flitsende single en de stoere starter. In die laatste rol zit Elly op een stilstaande scooter, die niet wil starten. Zoiets blijft mij bij. Wat dus betekent dat die marketing werkt.
Je onderscheiden als kantoor
Uiteindelijk kopen en verkopen alle makelaars woningen, daarmee kun je je dus niet echt onderscheiden. Maar door op een positieve manier op te vallen, laat je klanten voor jou kiezen.
Een achtergrondfoto bij een Podiumplaats-advertentie maakt net het verschil
Elly heeft dat heel goed door en stond daardoor heel erg open voor mijn suggesties om haar creativiteit ook bij objecten op funda beter voor het voetlicht te brengen.
Eyeopeners
Kleine aanpassingen kunnen al veel impact maken. Ik adviseerde bijvoorbeeld om het unique selling point van een huis als eerste foto te laten zien. Zoals een zwembad. Of een dakterras.
In de Blikvangers van Welwonend zag ik vrij algemene tekstjes . Dus adviseerde ik om daar heel beknopt te schrijven wat de zoeker te zien krijgt als die op de advertentie klikt. Dan spring je ertussenuit. Dat vond Elly ook een eyeopener.

Ook opvallen in de resultatenlijst?
Met Blikvanger zijn jouw objecten beter zichtbaar en trekken ze meer aandacht van consumenten. Maar het succes van dit product valt of staat met de manier waarop je het gebruikt.Meer over Blikvanger >
Puntjes op de i
Elly vertelde dat sinds de woningmarkt niet meer oververhit is, ze weer tijd heeft om meer aandacht aan de presentaties op funda van haar objecten en kantoor te besteden. Dus samen hebben we de puntjes op de i gezet. Door bijvoorbeeld een foto toe te voegen op haar kantoorpagina. En een achtergrondfoto bij een Podiumplaats-advertentie – daar was alleen een grijs vlak te zien. Typisch zo’n detail dat je over het hoofd ziet als je het druk hebt.
Ook hebben we het nog even gehad over de tools van funda, zoals de Vraagscan. En over de verschillen tussen de promotiemiddelen en wanneer het bijvoorbeeld een goed idee is om Toppositie in te zetten.

Toppositie of Woning in beeld: wanneer kies je wat?
Toppositie en Woning in beeld vergroten het bereik, maar er zijn wezenlijke verschillen.Lees meer
Commitment en enthousiasme
Vlak voor ik vertrek zei Elly dat ze het een ‘waardevol gesprek’ had gevonden. En dat ze enthousiast met mijn tips en adviezen aan de slag wil gaan. Met een blij gevoel stapte ik weer in de auto. Dit is nu wat mijn werk zo leuk maakt. Ik kijk nu al uit naar onze volgende afspraak.