Trends Zoekgedrag Funda geeft antwoord

Is het slim om objecten vlak voor het weekend aan te melden?

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van juni

In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand een vraag die regelmatig aan ons wordt gesteld: is het slim om een object vlak voor het weekend aan te melden? We doken in de data om het uit te zoeken.

Vaak horen we van makelaars dat ze bewust hun aanbod op vrijdag op funda zetten. ‘Dan heeft de consument het hele weekend de tijd om te reageren en kunnen we maandag aan de slag met alle aanvragen.’ Op zich een plausibele strategie, maar is het ook de meest effectieve manier om de beste koper voor uw object te vinden?

Om het antwoord op die vraag te vinden, kijken we naar twee aspecten:

  1. Wanneer zijn consumenten actief op funda?
  2. Wanneer plaatsen andere makelaars hun aanbod op funda?

Consumenten kijken overdag non-stop

Om met vraag 1 te beginnen: we analyseren constant wanneer consumenten het actiefst zijn op funda. Wanneer bekijken ze woningen, op welke dag en welk tijdstip nemen ze het vaakst contact op?

Uit de data blijkt dat er eigenlijk geen opvallende pieken en dalen zijn aan te wijzen. Kijkend naar het totale aantal views per week, zien we dat het grootste deel daarvan (16,4%) op vrijdag valt, maar dinsdag, woensdag en donderdag zitten daar dicht bij in de buurt (alle ruim 15%). Op maandag en zaterdag ligt het aantal views een klein beetje lager (13%) en de minst goede dag is zondag (10,5%). Een slechte dag is zondag zeker niet – we hebben het nog altijd over miljoenen bezoeken  maar in vergelijking met de andere dagen is het dan relatief iets rustiger.

Kijken we naar de tijdstippen, dan zien we dat consumenten overdag non-stop woningen bekijken. Vanaf 5.00 uur ’s ochtends neemt de interesse tot 8.00 uur snel toe. Daarna blijft die vrij constant, met nog een kleine piek om 19.00 uur. Het rustigst op funda is het om één uur ’s nachts, maar zelfs dan worden woningen nog veelvuldig aangeklikt.

Meeste contactaanvragen op vrijdag

Vrijdag is de dag waarop geïnteresseerden het vaakst contact opnemen met een makelaar, maar het verschil met andere doordeweekse dagen is zeer klein: elke werkdag vindt zo’n 16 tot 18% van het totale aantal contactaanvragen per week plaats. Op zaterdag en zondag neemt dat af naar respectievelijk 10 en 5%. Niet heel verrassend, want zo’n 40% van de contactaanvragen gebeurt telefonisch en consumenten weten dat veel makelaarskantoren gesloten zijn in het weekend.

Funda-bezoekers die op vrijdagavond een mooie woning zien, wachten dus waarschijnlijk tot maandagochtend met bellen. Dat de ochtend een populair moment is voor contact, zien we ook in onze gedragsdata: de overduidelijke piek ligt om 8.00 uur ’s ochtends. Daarna neemt het aantal gestaag af.

Wanneer zijn andere makelaars actief?

Een ander, misschien nog wel belangrijker punt om te bekijken, is wanneer ándere makelaars actief zijn. Ongeveer 6 à 7% van het totale verkeer op funda komt vanuit de e-mails die consumenten met een bewaarde zoekopdracht dagelijks ontvangen. Dat klinkt als weinig, maar het is toch de op twee na grootste verkeersbron, direct na Google en mensen die rechtstreeks naar funda.nl gaan.

Afhankelijk van de zoekopdracht die de consument heeft bewaard, kan zo’n e-mail met nieuw aanbod behoorlijk vol staan – en de consument heeft maar beperkt aandacht. Staan er drie woningen in die mail, dan zal de ontvanger ze waarschijnlijk allemaal aandachtig bekijken. Worden het er veel meer, dan neemt die interesse steeds meer af. Vanuit dat oogpunt is het dus slimmer om een woning aan te melden op een moment dat uw concurrenten minder actief zijn.

Minder aanmeldingen in het weekend

En wanneer zijn uw concurrenten minder actief? In het weekend, wanneer veel makelaarskantoren gesloten zijn. Slechts 2 tot 3% van het totale aanbod op funda wordt dan aangemeld. De meeste makelaars melden hun objecten aan op vrijdag. In de week van 9 tot en met 15 mei werd op vrijdag bijvoorbeeld 24% van de nieuw aangeboden woningen in Nederland aangemeld. Iets minder druk zijn de dinsdag, woensdag (beide 16%) en donderdag (19%). Maandag is de rustigste weekdag (16%). Wilt u een hogere attentiewaarde, dan zijn zaterdag, zondag en maandag dus goede dagen om uw objecten aan te melden.

Een handige tip: bewaar zelf ook een zoekopdracht in het gebied waar u actief bent. Zo kunt u specifiek voor uw eigen regio zien wanneer andere makelaars hun objecten aanmelden en daar slim op inspelen.

Match uw strategie en manier van werken

Terugkomend op de vraag of het slim is om uw object voor het weekend aan te melden: dat hangt af van uw manier van werken. Wilt u het weekend gebruiken om leads te verzamelen? Zorg dan dat u maandagochtend voldoende tijd en personeel heeft om e-mails en telefoontjes te beantwoorden.

Uit consumentenonderzoek blijkt dat een late of zelfs geen respons direct negatief afstraalt op uw imago. Wie later zelf zijn woning verkoopt, zal bovendien niet snel aankloppen bij een makelaar die eerder niet goed bereikbaar was.

Een volledige presentatie met funda Compleet draagt bij aan meer attentiewaarde voor zowel uw object als kantoor.
Bestel in funda desk
Meer over dit onderwerp