Plattegrond toevoegen als foto, of als los element: wat is beter?

Funda geeft antwoord
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Jacob Meek van Klaverblad Makelaars uit Drachten vraagt zich af wat beter is: een plattegrond toevoegen als foto of als los element. Wij zochten het uit.
Kies je als makelaar voor een basisplaatsing op funda, dan is de plattegrond geen standaardonderdeel van je presentatie. Wil je jouw klanten toch de indeling van een huis laten zien, dan zijn er twee opties: je voegt die toe via funda desk of plaatst de plattegrond tussen de objectfoto’s.
Jacob Meek van Klaverblad Makelaars uit Drachten, kiest voor dat tweede. ‘Ik maak altijd het lettertype van de afmeting en woonfunctie extra groot, zodat kijkers direct zien waar ze naar kijken.’ Natuurlijk kent hij de functie van funda om plattegronden toe te voegen. ‘Maar dan moet je dus uit de fotocarrousel om dat aan te klikken.’ Voor beide opties valt iets te zeggen, maar wat is beter?
Effect meten
We kunnen zien wat het effect is van de plattegrond op de ‘officiële’ manier, maar we hebben geen software die kan zien of een plattegrond als foto is toegevoegd. Dat maakt het lastig om de prestaties te vergelijken van objecten die het op deze verschillende manieren doen.
Het effect van het uploaden van een plattegrond via funda desk is echter eenvoudig te meten. Mediaproducten tellen mee in het algoritme achter de ranking van objecten. Over het algemeen geldt dus dat als je een plattegrond erbij plaatst, je object hoger in de resultatenlijst verschijnt. En dat kan snel gaan, want van alle objecten op funda heeft ongeveer 60% een plattegrond op deze manier geüpload.
Geef je objecten een boost met funda Premium.
Vergroot je bereik met 141% en krijg tot wel 51% meer views.
De waarde van een plattegrond voor de consument
De consument hecht veel waarde aan een plattegrond. Hij of zij vindt het essentieel in de beoordeling om een woning te gaan bezichtigen – of niet. Het ontbreken ervan is een van de meest gehoorde klachten bij onze customer service. Sterker nog: 75% van de consumenten geeft aan een woning niet te willen bezichtigen als de plattegrond ontbreekt. Voeg je een plattegrond als media-item toe, dan zien consumenten direct dat er een plattegrond beschikbaar is.
Een mooi argument voor een kleine investering in mediaproducten: compleet gepresenteerde woningen leveren gemiddeld € 2500 meer op
Ook is de kwaliteit van een plattegrond voor consumenten belangrijk, iets wat vaak verloren gaat als die als foto wordt toegevoegd. Consumenten kunnen niet inzoomen of gebruikmaken van de 3D-functie. Een ‘echte’ plattegrond heeft voor de zoeker altijd de voorkeur. Een mooi argument om verkopers te overtuigen waarom het belangrijk is een kleine investering in de mediaproducten te doen: compleet gepresenteerde woningen leveren door het bereiken van meer potentiële kopers ook gemiddeld € 2500 meer op bij de verkoop.
Lees ook: 'Leidt funda Compleet tot een hogere verkoopprijs?'Een plattegrond in de fotocarrousel
Het uploaden van een plattegrond als foto brengt risico’s met zich mee. Waar consumenten de media-items direct weten te vinden, bekijken ze vaak niet alle foto’s van een woning en bestaat de kans dat ze de plattegrond missen en afhaken. Het verschil tussen hoe vaak foto 1 bekeken wordt en hoe vaak foto 10 nog in beeld komt, is gigantisch.
Toch hebben plattegronden tussen de foto’s wel degelijk een toegevoegde waarde: na de foto’s van iedere verdieping, ziet de potentiële koper snel de indeling zonder de fotocarrousel te hoeven verlaten. Waak ervoor dat je niet eerst alle foto’s plaatst en vervolgens alle plattegronden. Plaats liever een plattegrond van de benedenverdieping na foto’s van de ruimtes die zich daar bevinden, en wacht met de plattegrond van de bovenverdieping tot die foto’s geweest zijn. Anders verliezen de plattegronden voor een belangrijk deel hun functie.
Slim presenteren leidt tot meer verkoopopdrachten
Het plaatsen van een plattegrond als foto kan een slimme tactiek zijn, maar wees er als makelaar bewust van dat de functie anders is dan wanneer je ’m als normale plattegrond plaatst. Het een sluit het ander natuurlijk niet uit: als je én relevante informatie wil laten zien tijdens de fotopresentatie én de beste koper voor jouw klant wil vinden, dan kan je ’m het best op beide plekken plaatsen.
Bij het bepalen van wie hun verkoopmakelaar wordt, kijken verkopers naar diens objectpresentatie op funda
Zie de geringe financiële investering bovendien als iets wat zich op de lange termijn terugbetaalt. In onderzoek zien we steeds terugkomen dat verkopers bij het bepalen van hun verkoopmakelaar regelmatig kijken naar hoe deze zijn of haar objecten op funda presenteert. Een op de drie baseert zijn keuze daar zelfs grotendeels op. Het compleet en slim presenteren van woningen op funda zal op de langere termijn dus ook lonen in de vorm van meer verkoopopdrachten.