Waarom 360° foto’s serieuze zoekers aantrekken

3 minuten leestijd

Een 360° foto maakt het verschil

Eenvoudig online rondkijken in een woning, het is mogelijk met 360° foto’s. En dat trekt potentiële kopers aan. Tegelijkertijd filter je de minder geïnteresseerden, waardoor de kwaliteit van je leads toeneemt. Dat kan je veel tijd schelen en dus zijn deze foto’s een waardevol instrument.

Een nieuw huis zoeken gebeurt vrijwel altijd online. Daar vinden kopers snel wat ze zoeken: in welke buurt het staat, welke faciliteiten er in de buurt zijn, en natuurlijk hoe de woning eruitziet. Een eerste indruk van een woning hebben mensen tegenwoordig dus binnen een paar muisklikken en secondes.

Waardevol instrument

Het is daarom zaak om ervoor te zorgen dat die eerste indruk correct is en goed. Een goede manier om dat te bewerkstelligen is de inzet van 360° foto’s, oftewel foto’s waarop het lijkt alsof je midden in een ruimte staat en om je heen kunt kijken. Virtual reality is een waardevol instrument waarmee je een flink groeiend publiek bereikt. Het aantal gebruikers van deze technologie op een mobiel apparaat is sinds 2015 gestegen van 2 naar meer dan 200 miljoen wereldwijd.

360° foto’s houden bovendien de aandacht van de zoeker vast. Uit onderzoek blijkt dat consumenten in het algemeen vijf tot tien keer meer tijd aan webpagina’s besteden die 360° foto’s bevatten. En hoe meer tijd iemand ergens in investeert, hoe groter de kans op actie. Vertaald naar de vastgoedmarkt: maak je gebruik van 360° foto’s, dan is de kans groot dat zoekers langer blijven hangen en eerder een bezichtiging inplannen.

Objectmarketing
Zo maak je perfecte 360° foto’s

360° foto’s zorgen voor een realistisch beeld van een woning én kwalitatief betere leads. Waar moet je op letten?

Lees meer

Zoekers filteren met 360° foto’s

De consument van vandaag vindt het prettig om zelf de regie te hebben over zijn tijd en aandacht. 360° foto’s helpen daarbij: vindt een consument een woning niet geschikt, dan hoeft hij daar niet pas bij een bezichtiging achter te komen. Dat scheelt tijd, ook voor jou als makelaar. Is de zoeker enthousiast op basis van de online presentatie? Dan weten jullie allebei dat een bezichtiging een logische volgende stap is.

Een woningtour online vermindert het aantal vruchteloze bezichtigingen met 40%

Dat een virtuele tour door een woning geen vervanging is van een fysieke bezichtiging, moge duidelijk zijn: écht de sfeer proeven doe je pas in de woning zelf. Maar de foto’s zijn wel een goede mogelijkheid om serieuze kopers te filteren. Uit onderzoek van Property Week blijkt dat een woningtour online het aantal vruchteloze bezichtigingen met maar liefst 40% vermindert.

Aantrekken serieus geïnteresseerden

Tegelijkertijd helpen de foto’s ook de serieuze geïnteresseerden aan te trekken. Wist je bijvoorbeeld dat één op de drie funda-gebruikers aangeeft dat ze voor het doen van een bezichtigingsaanvraag de 360° foto’s checken? En dat objecten op funda hoger in de resultatenlijst terechtkomen als de objectinformatie en -presentatie zo volledig mogelijk is? 360° foto’s horen daar ook bij.

Voeg 360° foto’s toe aan je objectpresentatie

Zo kunnen zoekers de woning uit verschillende hoeken bekijken én komt je object hoger in de resultatenlijst. 360° foto’s zijn onderdeel van funda Compleet en funda Premium.

Stel in via funda desk