Waarom je ook in de zomer goed zichtbaar wilt zijn

3 minuten leestijd

Blog van accountmanager Olivier Vis

De vakantietijd komt er weer aan. Ik hoor vaak dat makelaars dan wat minder druk zijn, maar dat geldt niet voor het zoekverkeer op Funda. In de vakantieperiode hebben mensen meer tijd om met elkaar te praten over hun verhuisplannen. Rondneuzen op Funda hoort daarbij. Een slimme makelaar zorgt daarom voor goede online zichtbaarheid in de zomer.

Veel mensen gaan in de zomer op vakantie, waardoor ze hun verkoop- en verhuisplannen nog even uitstellen. Het duidelijkst zie je dat bij gezinswoningen: die worden aanmerkelijk minder aangemeld in de zomermaanden.

Toch zien wij geen significante daling van het aantal Funda-bezoekers. We vermoeden dat mensen met verkoopplannen zich in deze periode vooral aan het oriënteren zijn op het woningaanbod, zodat ze na de zomer actie kunnen ondernemen. In de zomer hebben mensen meer tijd om plannen te maken; ze praten met elkaar over hun ideeën en bespreken of ze toch niet dat ene droomhuis zullen kopen. Bijvoorbeeld vanwege een gezinsuitbreiding. Of – minder leuk – een scheiding.

Zoekgedrag
Is de zomer een goed moment om een huis te verkopen?

Kun je beter wachten met verkopen tot na de zomer? Of is de zomer juist een goed moment?

Lees meer

Wees online zichtbaar

Daarom is het slim om juist in de zomermaanden op Funda goed zichtbaar te zijn met je kantoor. In september en oktober zien we altijd een piek in het aantal aanmeldingen. Wil je daar als makelaar van profiteren, dan moet je juist in de maanden daarvoor opvallen en je kop boven het maaiveld uitsteken. Ga je pas in september met je zichtbaarheid aan de slag, dan hebben mensen vaak al een makelaar gekozen.

Gericht adverteren

Je kunt met je kantoor op verschillende manieren op Funda zichtbaar zijn en blijven. Denk bijvoorbeeld aan een banner die tussen de zoekresultaten verschijnt.

Je kunt je met zo’n banner heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Relatief jonge gezinnen, bijvoorbeeld. Want ik vermoed dat vooral zij tijdens de schoolvakanties weggaan, en dan eindelijk tijd hebben om met elkaar plannen te maken.

Dit zijn meestal doorstromers, van wie de grootste groep een woning tussen de 350/400 en 800.000 euro zoekt. Die kun je nog specifieker bereiken door je ook te richten op een bepaalde regio, plaats of buurt. Mijn collega-accountmanagers en ik adviseren je daar graag over.

Funda Product
Vergroot de zichtbaarheid van jouw kantoor met een maatwerkcampagne

Unieke advertenties voor jouw makelaarskantoor tussen of naast de zoekresultaten.

Vertel me meer

Onderhoud website en kantoorprofiel

Heb je wat tijd over in de zomermaanden? Gebruik die dan meteen om je website en je kantoorprofiel op Funda weer eens kritisch onder de loep te nemen. Is alle info nog actueel? Kun je teksten aanscherpen? Werken alle collega’s die op de foto’s staan er nog?

Ook hierbij voorzien we je graag van tips en advies over hoe je een online onderhoudsbeurt het beste aanpakt. De zomer is de perfecte tijd om hierover contact met ons op te nemen.

Funda Product
Geef je kantoor een gezicht met Kantoorprofiel Pro

Laat potentiële klanten zien wie je bent en maak een sterke eerste indruk.

Vertel me meer

Tip: werk vooruit

Mijn laatste tip voor de zomermaanden: maak een marketingagenda voor de komende maanden. Stippel een aantal acties uit en zet die alvast klaar. Berichten voor social media bijvoorbeeld, en advertenties voor Funda. Als je het in september en oktober weer druk krijgt met aanmeldingen en bezichtigen, heb je hier waarschijnlijk nauwelijks tijd voor. Vooruitwerken scheelt je later veel stress - én gemiste kansen.