Welk soort advertenties scoort het beste op Funda?

Funda geeft antwoord op de vraag van augustus
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand een onderwerp waar veel makelaars benieuwd naar zijn: welk soort advertenties behaalt de beste resultaten op funda? We zochten het voor u uit.
Naast advertentieproducten die je zelf via funda desk bestelt en plaatst, zoals Podiumplaats en MakelaarAd, kunt je op funda ook op maat gemaakte advertenties laten plaatsen. Je hebt dan meer mogelijkheden om de advertentie vorm te geven zoals jij wilt en kunt deze ook bij gerichte doelgroepen onder hun aandacht brengen.
Voor een optimaal resultaat is het handig om te weten wat goed werkt. Veel makelaars zijn daarom benieuwd welk soort advertenties goed scoren op funda en waarom.
Zichtbaarheid is het belangrijkste
Om te beginnen is het belangrijk dat jouw advertentiecampagne door zo veel mogelijk mensen uit uw doelgroep wordt gezien: zij moeten weten dat jouw kantoor bestaat. Bestaat je doelgroep bijvoorbeeld uit mensen in Eindhoven die zoeken boven de 600.000 euro? Dan kunnen wij je op basis van onze data vertellen wat het maximale bereik is dat je kunt behalen. In dit specifieke voorbeeld zijn dat bijvoorbeeld 900.000 advertentievertoningen per jaar. Koop je er bijvoorbeeld 400.000 in, dan bereik je in een keer al 44% van deze doelgroep.
Goede voorbeelden
Natuurlijk is het nóg mooier als mensen vervolgens ook op jouw advertentie klikken en op jouw website belanden. Dat gebeurt misschien minder vaak dan je zou hopen: de gemiddelde doorklikratio (CTR) van maatwerk advertentiecampagnes op funda, is 0,11%. Maar er zijn manieren om die CTR flink te verhogen.
Experimenteer met verschillende advertentie-uitingen en vergelijk de resultaten
Sommige advertenties op funda scoren namelijk opvallend hoger, tussen de 0,5 en ruim 1,7%. Wat kun je leren van deze makelaars?
Adverteer op een plek met weinig concurrentie
De meeste makelaars adverteren op de pagina Koop, omdat daar de meeste zoekers komen. Veel minder concurrentie heb je bijvoorbeeld op de pagina Recreatie. Een makelaarskantoor presenteerde zich daar als specialist in recreatiewoningen aan het water. De foto van het team, poserend voor een meer, ondersteunde die boodschap. Met deze advertentie bereikten zij een doorklikratio van maar liefst 1,02%.
Richt uw boodschap op een specifieke doelgroep
Een andere advertentie die zeer goed scoorde, was van een makelaarskantoor dat zowel zijn advertentietekst als beeld (een moderne villa) had afgestemd op mensen die houden van exclusiviteit. Deze advertentie werd getoond aan mensen die zoeken boven de 900.000 euro in de drie grote steden. Door slim op de behoefte van deze doelgroep in te spelen, behaalde hun advertentiecampagne een doorklikratio van maar liefst 1,72%.
Wat werkt nog meer goed?
Waarom de ene advertentiecampagne een hogere doorklikratio behaalt dan de andere, is soms moeilijk te zeggen. Ongetwijfeld spelen meerdere factoren hierbij een rol.
Zo zien we dat ook vaak wordt geklikt op advertenties met:
afbeeldingen van vastgoed
afbeeldingen van mensen in combinatie met een specialisme. Bijv. specialist in recreatiewoningen of ‘exclusief wonen’
een duidelijke call to action, bijvoorbeeld ‘Klik hier’
een pakkende titel die tot de verbeelding spreekt
Test met verschillende boodschappen
Wil je weten wat het beste werkt voor jouw advertentiecampagne? Zet met behulp van deze inzichten een aantal verschillende advertentie-uitingen in en vergelijk de resultaten.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een advertentiecampagne op maat?
Maak vrijblijvend een afspraak met Sef of zijn collega's.



