Hoofdmenu
Tips Blog

Help, ik krijg mijn nieuwbouwproject niet verkocht!

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Blog van Digital Media Consultant Sef van Vlijmen

De laatste tijd hoor ik van veel makelaars dat zij moeite hebben om in deze veranderende markt hun nieuwbouwprojecten te verkopen. Met een op maat gemaakte advertentiecampagne op funda kun je goede resultaten bereiken. Ik noem dit weleens het best bewaarde geheim van funda.

Natuurlijk weten makelaars als geen ander hoe zij nieuwbouwwoningen moeten verkopen. Toch zitten ook zij zo nu en dan met hun handen in het haar als er voor een project maar weinig belangstellenden zijn te vinden.

Het helpt als je weet aan welke knoppen je kunt draaien om zo’n project op het juiste moment, op de juiste manier en bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Als Digital Media Consultant help ik daarbij.

Maatwerkcampagne werkt beter

Elk nieuwbouwproject is anders en het ene project loopt nu eenmaal beter dan het andere. Een standaardadvertentie op funda is in sommige gevallen niet voldoende om genoeg potentiële kopers of huurders te bereiken.

Zo vroeg een makelaar mij laatst hoe hij de verkoop van een nieuwbouwproject aan de rand van Dordrecht een extra boost kon geven. De standaardadvertentie leidde helaas niet tot voldoende inschrijvingen.

Zo’n adverentie wordt alleen getoond aan mensen die op zoek zijn naar een woning in die betreffende stad. Terwijl dit project juist ook heel interessant was voor mensen die in omliggende plaatsen zoeken. Wil je ook hen bereiken, dan is een maatwerkcampagne een beter idee.

De voordelen van adverteren op maat
Wilt u een specifieke doelgroep aanspreken op funda? Kies dan voor adverteren op maat. We denken met u mee over de optimale advertentie.
Lees meer

Draai aan die knoppen

Het voordeel van maatwerk is dat je aan allerlei knoppen kunt draaien om je doel te bereiken. En dat je tussentijds ook kunt bijsturen. Ik denk dat dit misschien wel het best bewaarde geheim van funda is. Je kunt er namelijk heel goede resultaten mee bereiken.

Door een marketingbril kijken

Daarvoor laat ik makelaars door een marketingbril naar hun advertentiecampagne kijken. Wie is de doelgroep? Hoe kunnen we die bereiken? En met wat voor banners kunnen we deze doelgroep triggeren om door te klikken naar de projectpagina?

De ervaring leert dat je de beste resultaten bereikt als je een campagne in beweging houdt

Vervolgens is de vraag hoeveel mensen de advertentie moet bereiken om doeltreffend te zijn. Ik kijk hiervoor bijvoorbeeld naar het gemiddelde aantal mensen dat na het zien van een nieuwbouwadvertentie op funda doorklikt naar de website van het project. Ook houd ik er rekening mee dat mensen die zich inschrijven voor een woning gedurende een traject nog kunnen afhaken.

Slimmer adverteren

De ervaring leert dat je de beste resultaten bereikt als je een campagne in beweging houdt. Bijvoorbeeld door meerdere advertenties tegelijkertijd online te zetten en bij te houden op welke het meest wordt geklikt. Doet een advertentie het niet zo goed, dan pas je die aan.

Vaak is mijn advies dan ook om niet méér te adverteren, maar juist slimmer. Dat kan een hoop kosten schelen.

Kick

Het leukste van mijn werk vind ik om makelaars op een andere manier na te laten denken over hun advertentiecampagnes. Zodat zij zelf ook steeds meer begrijpen hoe zij betere resultaten kunnen behalen. En op hun beurt weer de expert kunnen zijn voor hún opdrachtgever. Geen grotere kick dan klanten die me laten weten dat mijn adviezen hen echt vooruit hebben geholpen.

Meer over dit onderwerp