Van koopakte tot hypotheekaanvraag
Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe woning gekocht. Het zoeken, bezichtigen en onderhandelen is achter de rug. Zoals je misschien nog weet van je vorige koophuis, staat de komende periode in het teken van papierwerk. Er is een aantal zaken dat je op tijd geregeld moet hebben, zodat je er zeker van bent dat de koop doorgaat.
De koopakte opmaken
De verkoopmakelaar heeft jouw gegevens nodig om de koopakte op te kunnen maken. Denk daarbij aan de volgende informatie:
- volledige voor- en achternaam
- geboorteplaats en -datum
- huidige adres
- e-mailadres en telefoonnummer
- burgerlijke staat
- huwelijksgoederenrecht (indien van toepassing)
- legitimatiebewijs
Probeer deze gegevens zo snel mogelijk aan te leveren, want ze komen, samen met eventuele voorwaarden die tijdens de onderhandelingen zijn afgesproken, in de koopakte te staan. Zolang de verkoper geen handtekening op papier heeft gezet, kan hij van de koop afzien – ondanks dat jullie mondeling (of via e-mail) een overeenstemming hebben. Kortom, hoe sneller de handtekening staat, hoe eerder je zekerheid hebt.
Heb je de notaris al gekozen?
In de koopakte komt ook te staan via welke notaris de sleuteloverdracht plaatsvindt. Jij als koper mag de notaris uitzoeken. Heb je al een keuze gemaakt? Dan kun je deze meteen met de bovenstaande gegevens doorgeven. Ben je er nog niet uit? Niet erg, maar wacht niet te lang, want de notaris heeft tijd nodig om de sleuteloverdracht voor te bereiden.
Dít is waarom je een notaris nodig hebt als je bod is geaccepteerd
De koopakte tekenen
De verkoopmakelaar stuurt je een concept koopakte toe. Neem de tijd om dit document door te nemen, controleer alle artikelen en voetnoten en vraag eventueel ook de toelichting op de koopovereenkomst bij de verkoopmakelaar op. Er staan veel juridische termen in, dus schroom niet om dit in overleg met je aankoopmakelaar te doen. Indien de akte inhoudelijk helemaal in orde is, maken jullie een afspraak om te tekenen.Zodra je een volledig getekende koopakte ontvangt, gaan de drie dagen bedenktijd in. Dit geeft jou een extra mogelijkheid om er – zonder opgaaf van de reden – alsnog van de koop af te zien. Onthoud wel dat de derde dag niet mag eindigen in een weekend of op een nationale feestdag. Ook telt er altijd maar één weekenddag mee in de telling, in plaats van twee.
De stappen ná het tekenen van de koopakte
Regel het taxatierapport
Heb je de volledig getekende koopakte ontvangen? Dan ben je alweer een stap verder. Schakel zo snel mogelijk een taxateur in om een taxatierapport op te maken. Dit is een belangrijk onderdeel in de beoordeling van je hypotheek.
Hypotheek aanvragen
Doorgaans heb je na ondertekening van de koopakte ongeveer zes weken de tijd om de financiering te regelen. Heb je al een oriënterend adviesgesprek gehad bij de bank of financieel tussenpersoon? Dan is het nu tijd om écht aan de slag te gaan met je hypotheek. Plan een gesprek en verzamel alvast de volgende documenten:
- volledig getekende koopakte
- financieel overzicht: spaarrekening, lening, aangifte inkomstenbelasting, et cetera
- taxatierapport
- recente loonstrook en werkgeversverklaring
- jaarcijfers van de afgelopen drie jaar bij eigen bedrijf
- kopie legitimatie
Op basis hiervan berekent je hypotheekadviseur de mogelijkheden en brengt hij een advies uit. Misschien is het wel verstandig om je huidige hypotheek over te sluiten naar een andere bank? Zodra het duidelijk is waar je de hypotheek wilt sluiten en om wat voor soort hypotheek het gaat, krijg je een renteaanbod. Ben je hiermee akkoord? Dan gaat de bank alle verdere financiële documenten grondig bekijken en komen ze – als het er allemaal goed uitziet – met een definitieve offerte. Zodra je deze hebt doorgenomen en getekend, is de hypotheek rond.Dat laatste is goed nieuws, waar waarschijnlijk ook de verkopers met smart op zitten te wachten. Geef het dan ook snel door aan de verkoopmakelaar.
Regel de bouwkundige keuring
Heb je de koop gesloten met de ontbindende voorwaarde dat je van de koop kunt afzien wanneer er te veel werkzaamheden naar voren komen in het bouwtechnisch rapport? Schakel een bouwkundige keurder in voor de keuring. Hij neemt contact op met de verkoopmakelaar om langs het huis te gaan.
Noteer alle data in je agenda
Misschien een open deur, maar in het koopcontract staan belangrijke data. Noteer die in je agenda en zet tijdig reminders in je telefoon zodat je ze niet vergeet. Heb je een aankoopmakelaar? Dan houdt hij of zij dit ook voor je in de gaten.
- De datum waarop de waarborgsom of bankgarantie binnen moet zijn bij de notaris.
- De datum waarop de financiering rond moet zijn.
- Data van eventuele extra ontbindende voorwaarden.
- De allerleukste datum, die je zeker niet gaat missen: de datum van de sleuteloverdracht.
Houd nauw contact met de bank. Komt de datum waarop de financiering rond moet zijn in zicht? Vraag bij je contactpersoon na of de bank verwacht voor die datum uitsluitsel te kunnen geven. Heeft de bank meer tijd nodig? Dan kun je bij de verkoopmakelaar om uitstel vragen.
Meer vragen en antwoorden
Doe je voordeel met onze antwoorden op jouw vragen
- De volledig getekende koopakte
- Een overzicht van je financiële situatie: overzicht spaarrekening, lening, aangifte inkomstenbelasting, et cetera
- Het taxatierapport
- Recente loonstrook en werkgeversverklaring
- Jaarcijfers (van de afgelopen drie jaar) wanneer je een eigen bedrijf hebt
- Kopie legitimatie
Staat je huidige huis nog niet op funda? Schakel dan een verkoopmakelaar in. Hij of zij helpt je om de verkoopstrategie te bepalen voor de beste verkoopprijs.