2024: het jaar van verbinden met waardevolle content

Dat Funda meer te bieden heeft dan Nederlands grootste woningaanbod, laten we zien met ons contentplatform funda.nl/meer-weten. Content Marketeer Steven Post Uiterweer legt uit hoe we met informatieve artikelen, ervaringsverhalen en inspirerende tips consumenten helpen om met vertrouwen een volgende stap te zetten.
‘Wie een huis koopt, verkoopt of bezit, loopt tegen allerlei vragen aan. Ook ikzelf, als kersverse bewoner van een nieuwbouwhuis. Hoe vind ik een verkoopmakelaar die bij mij past? Wat kan ik verwachten aan meerwerk bij nieuwbouw? Hoe kan ik het slimste besparen op mijn energiekosten?
Om consumenten hierbij te helpen, hebben we de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in kwalitatief hoogwaardige artikelen en video’s, vaak in samenwerking met makelaars en experts uit verschillende vakgebieden. Met behulp van onze data en inzichten zijn we in staat om unieke content te maken.’
Verbinden met makelaars en producten
‘Een goed voorbeeld is onze in 2024 gelanceerde artikelserie ‘Buurten met makelaars’, waarin we inzoomen op plaatsen die het populairst zijn op Funda. Samen met lokale makelaars lichten we buurten uit die misschien minder bekend zijn, maar wel potentie hebben en waar je meer kans maakt om binnen je budget een huis te vinden. We benadrukken hiermee de toegevoegde waarde en de sleutelrol van makelaars in het aankoopproces, en bieden tegelijkertijd perspectief aan kopers. Die kunnen onderaan het artikel direct op zoek naar een NVM-makelaar om hen te helpen.
Een ander voorbeeld waar we vorig jaar mee zijn gestart is onze serie ‘Op waarde geschat’, gericht op huiseigenaren. Veel mensen zijn nieuwsgierig wat hun huis waard is in de huidige markt, zeker als zij geïnvesteerd hebben in bijvoorbeeld verduurzaming of renovatie. In deze artikelen vertellen bewoners over de keuzes die zij hebben gemaakt en schatten zij zelf de waarde van hun huis is. Een lokale makelaar voert de waardebepaling uit en licht de uiteindelijke waarde toe. Dit nodigt lezers uit om direct de waarde van hun eigen huis te checken in onze Mijn Huis-omgeving en om onze andere artikelen over verduurzamen te lezen.’
Zo veel mogelijk mensen bereiken
‘Rubrieken als ‘Buurten met makelaars’ en ‘Op waarde geschat’, maar ook informatieve artikelen, vertalen we door naar formats voor social media. Via onze socialmediakanalen en nieuwsbrieven kunnen we een groter publiek helpen in hun woonreis. En bereiken we ook de zogenoemde fun-zoekers: mensen die vooral op Funda kijken en ons volgen omdat ze graag wooninspiratie opdoen door binnen te kijken bij verkopend Nederland.
Een groot succes is onze eindejaarscampagne Kijkcijfers, die bestaat uit jaaroverzichten met interessante inzichten over de meest bekeken huizen en plaatsen op Funda. Ze bieden aanknopingspunten voor huizenzoekers en huiseigenaren om zich te verdiepen in de informatie op ons contentplatform en leveren veel landelijke publiciteit op. Het afgelopen jaar resulteerde dat in 2,7 miljoen euro aan pr-waarde, met als hoogtepunt het verhaal rondom het meest bekeken huis van 2024 op de Holterberg, én een recordaantal bezoekers op ons contentplatform in december.
Natuurlijk zorgen we er door middel van SEO-optimalisaties voor dat onze content ook organisch goed vindbaar is. De overstap naar Contentful helpt daarbij. Dit zogenoemde ‘headless’ CMS zorgt niet alleen voor dat ons platform sneller en beter werkt, maar maakt het ook makkelijker om consumenten op andere plekken dan alleen het contentplatform artikelen aan te bieden die voor hen relevant kunnen zijn, zoals de makelaar-contactpagina en Mijn Huis.’
Branded content
‘We werken ook regelmatig samen met commerciële aanbieders als AXA, Coolblue Energy of X2O Badkamers in de vorm van branded content. Met behulp van hun expertise geven we consumenten bijvoorbeeld tips en informatie om te besparen op hun woonlasten, of om hun woningwaarde te verhogen door te verduurzamen. Dit levert relevante content op voor onze doelgroep én helpt adverteerders om direct bij de juiste doelgroep onder de aandacht te komen.’
Meer aandacht voor starters en senioren
‘In 2025 gaan we ons met content nadrukkelijker richten op starters en senioren. Met verhalen, tips en informatie willen we starters perspectief bieden op een eerste huis en senioren inzicht geven in mogelijkheden om door te stromen. Daarnaast willen we onze branded-contentpositie uitbreiden met videoformats, omdat we zien dat hier veel vraag naar is. Al onze content heeft uiteindelijk als doel om wonend Nederland vooruit te helpen.’
Makelaars vooruithelpen met tips en informatie
Op ons contentplatform funda.nl/voormakelaars vinden makelaars tips en inzichten om de prestaties van hun kantoor en objecten te verbeteren. Met artikelen, lunchwebinars, e-learnings en gepersonaliseerde data en inzichten geven we makelaars handvatten om meer leads te genereren, efficiënter te werken en meer resultaat te halen uit hun marketingactiviteiten. Een voorbeeld is de online Barometer. Hier vinden makelaars naast een vergelijkingstool waarmee zij hun eigen objectprestaties kunnen vergelijken met gemiddelden in hun regio, elk half jaar inzichten uit een nieuw onderzoek en daaraan gerelateerde verdiepende artikelen. De laatste Barometer-campagne van 2024 leidde direct tot bijna tweehonderd nieuwe afspraken met onze accountmanagers voor een persoonlijk advies.