Tips om jouw huis sneller te verkopen
Staat je huis al een tijdje te koop op funda, maar valt het aantal bezichtigingen en biedingen nogal tegen? Geen paniek, er zijn verschillende manieren om alsnog die ene koper te vinden die jouw huis wil hebben.
Dat jouw huis wat minder snel verkoopt dan je had verwacht, kan allerlei redenen hebben. Misschien staat het op een plek die wat minder populair is bij huizenzoekers. Of misschien zoeken de meeste mensen in jouw buurt naar een eengezinswoning met vier kamers en woon jij in een driekamerappartement.
Het goede nieuws: voor vrijwel elk huis is wel een koper te vinden. De vraag is dus: hoe zorg je ervoor dat jouw huis bij de juiste zoekers op funda onder de aandacht komt? Daar zijn verschillende manieren voor.
Licht een unieke eigenschap uit
Heeft jouw huis een geweldig dakterras, grote tuin, bijzondere voorgevel of staat het in een wel heel unieke straat? Dan is het slim om dat te laten zien in je advertentie.
Zoekers zien van elk huis in eerste instantie maar één foto in hun zoekresultatenlijst, meestal de voorzijde. Met een Blikvanger kun je drie foto’s tegelijk laten zien én een wervende tekst toevoegen. Benoem daarin een unieke eigenschap van jouw huis. Ligt het op loopafstand van het centrum, of om de hoek van het strand? Dat zijn interessante pluspunten om te benoemen. Gecombineerd met de extra foto’s heb je een mooi totaalplaatje. Met Blikvanger grijp je bovendien letterlijk de blik van zoekers door de afwijkende vorm en achtergrondkleur.
Richt je op zoekers buiten je gemeente
Wie gericht zoekt naar huizen in Amsterdam ziet niet dat jouw leuke pied-à-terre in Zaandam, net daarbuiten, te koop staat. Met een Toppositie komt jouw huis drie maanden lang als advertentie boven de zoekresultaten te staan van mensen die in Amsterdam zoeken. Of een andere stad. Je mag namelijk zo vaak wisselen van gemeente als je maar wilt. Zo kun je samen met je makelaar ontdekken op welke locaties jouw huis de meeste aandacht krijgt. Met Toppositie bereik je dus een specifieke groep mensen die jouw huis anders niet gevonden zouden hebben.
Prominent op de homepage of bovenaan de zoekresultaten
Misschien verkoop je een superleuke woonboerderij in het oosten van Nederland, waar iemand uit de Randstad al jaren van droomt. De kans dat die persoon elk dorpje uitkamt en jouw huis tegenkomt, is niet zo groot. Tenzij jouw huis prominent als ‘Woning in beeld’ op de homepage van funda staat. Je bereikt dan in één klap heel veel mensen in Nederland.
Deze vorm van promotie is ook interessant als je een bijzonder huis verkoopt, zoals een verbouwde kerk of een statig landgoed, waar mensen best wat verder voor wilen verhuizen.
Met Toppositie - een andere mogelijkheid - komt jouw huis bovenaan de zoekresultatenlijst van een plaats naar keuze te staan. Een woning in Barendrecht of Spijkenisse kun je hiermee dus ook onder de aandacht brengen van zoekers in Rotterdam.
Deel je huis op social media (en vraag je volgers dat ook te doen)
Social media zijn dé manier om mensen te bereiken en daarom een goede manier om jouw huis te promoten. Als zowel jij als je makelaar de link van jouw advertentie op funda delen via jullie socialmediakanalen, zien nog meer mensen jouw huis. Tip: vraag je volgers jouw post weer te liken en delen en bereik daarmee nóg meer mensen.
Tips van makelaars
Maak je niet te snel zorgen als de biedingen en bezichtigingen tegenvallen en ga niet te snel over op drastische maatregelen, is de boodschap van de makelaars in deze video. Naast extra promoten op funda en social media, kun je nog veel meer doen.
Check hier hun tips:
Meer vragen en antwoorden
Je makelaar is de aangewezen persoon om mee te overleggen als de verkoop van je huis moeizaam gaat. Een makelaar kan op basis van feiten, cijfers en ervaring adviseren wat een goede volgende stap is. En eventueel promotiemiddelen voor je inzetten om de verkoop een extra zetje te geven.