Nieuws

Digitale Barometer biedt meer inzicht en gemak

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Vergelijk je objectprestaties in een paar klikken

Digitalisering: daarover gaat de nieuwe editie van de Barometer. Naast inspirerende artikelen over digitalisering van het makelaarsvak, is de Barometer zelf ook voor het eerst volledig digitaal. En dat is niet het enige wat nieuw is.

Elk halfjaar delen we in de Barometer de landelijke en regionale cijfers over het gemiddelde bereik van, de interesse in en het aantal contactaanvragen voor objecten op funda. Zo kun je voor een specifiek object meten en bepalen of het goed presteert. Dit keer doen we dat voor het eerst niet meer in een fysiek, geprint magazine, maar alleen nog online.

Bekijk de nieuwe Barometer
Nieuw: specifieker vergelijken

De nieuwe, online Barometer is gebruiksvriendelijker en maakt het mogelijk om in een paar klikken specifiekere vergelijkingen te maken. Voorheen kon je alleen vergelijken op basis van één variabele: bijvoorbeeld je eigen objecten binnen een bepaalde vraagprijscategorie versus alle andere objecten in Nederland met die vraagprijs. Nu voegen we daar als tweede variabele standaard de regio aan toe. Nu kun je dus bijvoorbeeld je eigen object van 100-150 m2 online vergelijken met objecten uit diezelfde categorie in, pak ʼm beet, Utrecht of Oost-Groningen.

Digitalisering van het makelaarsvak

Zoals je van ons gewend bent, delen we in de Barometer niet alleen cijfers, maar ook onderzoeksresultaten en inspirerende artikelen en interviews rondom een thema. Dit keer is dat thema, heel toepasselijk, digitalisering.

We onderzochten welke aspecten van het aan- en verkoopproces mensen bij voorkeur online afhandelen en wanneer fysiek contact met de makelaar nog steeds het meest wenselijk is. Met name de administratieve kanten van het proces mogen wat ondervraagden betreft meer gedigitaliseerd worden. Maar persoonlijk contact met de makelaar blijft op cruciale momenten van belang, zo constateerde ook Frans Kofflard.

Ook spraken we met makelaars over hun ervaringen met online bieden, het houden van virtuele bezichtigingen en werken met een online woondossier. Welk gemak biedt dit voor henzelf en voor hun klanten?

Waarom alleen nog online?

Uit onderzoek dat we deden onder makelaars blijkt dat het overgrote deel (63%) alleen een online Barometer zou gebruiken en 86% zowel een online als fysieke variant.

Daarnaast heeft een gedrukte versie van de Barometer een aantal beperkingen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om specifieke vergelijkingen te maken op basis van je eigen wensen. En een papieren tabel vol cijfers online vergelijken met je eigen resultaten in funda desk, is niet altijd even handig.

Monitoren en verbeteren

Met de Barometer kun je je prestaties monitoren en verbeteren. Wil je liever een analyse op maat? Onze accountmanagers maken graag een vergelijking met minimaal zeven andere kantoren naar keuze.

Alles uit de Barometer halen?
Bekijk een tutorial waarin we stap voor stap uitleggen hoe je je prestaties optimaal monitort en verbetert.

Zo gebruik je de funda Barometer

Meer over dit onderwerp