Het belang van maatwerk in een krappe markt
Deze nieuwe Barometer staat volledig in het teken van woonwensen. Een editie waarin we inzoomen op de doorstroomproblematiek binnen de huidige woningmarkt. Consumenten willen wel verkopen, maar kunnen vaak zelf geen geschikte nieuwe woning vinden. Wat zijn precies de woonwensen van deze groep?
Ook dit keer bestaat de Barometer uit twee delen. In het inspiratiedeel gaan we uitgebreid in op het thema woonwensen, en specifiek op die van de moderne 55-plusser. Ook komt aan bod hoe die woonwensen kunnen worden doorvertaald naar op vraag gebaseerde bouwprojecten. Met het praktisch gedeelte bent u na zes Barometers inmiddels wel bekend: daarin delen we graag de laatste cijfers van het tweede halfjaar van 2021 met u. Landelijke cijfers én per regio, over het bereik van, de interesse in en het aantal contactaanvragen voor objecten op funda. Zodat u daar ook het komend halfjaar weer uw voordeel mee kunt doen.
Nu het aanbod alleen maar schaarser wordt, heeft u met een object dat u in verkoop heeft een belangrijke troef in handen. Plaatst u een woning op funda, dan wordt die gemiddeld zo’n vijftienduizend keer per week getoond aan zoekers. Dat betekent óók een groot bereik voor uw kantoornaam onder latente verkopers, die vaak eerst een nieuw huis zoeken voor ze hun eigen woning te koop aanbieden. Zij geven regelmatig aan dat hun uiteindelijke keus voor een verkoopmakelaar gebaseerd is op wat ze op funda zien van deze makelaar. Zo creëert bestaand aanbod nieuw aanbod.Aan de hand van de nieuwste platformcijfers kunt u eenvoudig monitoren hoe het met uw objecten gaat – en dus met de zichtbaarheid van uw kantoor. Waar kunt u nog verbeteren?
Het binnenhalen van nieuwe verkoopopdrachten blijft voor de meeste makelaars uitdaging nummer één. Daarbij is het lastig uzelf te onderscheiden van uw concurrenten. In deze Barometer laten drie makelaars zien hoe het kiezen van een specialisatie en het bieden van maatwerk voor specifieke woonwensen hen geholpen heeft.
Wie is die moderne 55-plusser precies en hoe brengen we de doorstroom van deze groep op gang?
Maar hoeveel verschillende woonwensen er ook zijn, er móét ook geschikt aanbod zijn. Makelaar Mirjam Cok en projectontwikkelaar Thom Wortelboer zijn inmiddels experts op het gebied van vraaggestuurd bouwen. In een interview tonen zij aan hoe dat loont, ook in een verkopersmarkt.
Alles uit de Barometer halen?
Bekijk een tutorial waarin we stap voor stap uitleggen hoe u uw prestaties optimaal monitort en verbetert.Zo gebruikt u de funda Barometer
Welke aspecten van een woning of de woonomgeving vindt de consument het belangrijkst? En hoe verschillen de woonwensen per type object? In het consumentenonderzoek in deze Barometer leest u de antwoorden.
We gaan bovendien specifiek in op de complexiteit van de doelgroep 55-plussers. Te jong voor de term senior, ook niet meer thuis in een te grote eengezinswoning. Vooral voor deze diverse groep is weinig aanbod te vinden. Maar wie is die moderne 55-plusser precies? Welke verschillende typen 55-plussers kunnen we definiëren? En hoe brengen we de doorstroom van deze groep op gang?
Met deze Barometer geven we u inzicht in wat de zoeker drijft. Deze inzichten kunt u niet alleen gebruiken in gesprekken met klanten, maar ook om uzelf nog beter te positioneren in contact met overheid en projectontwikkelaars.
Want laten we niet vergeten: de markt zit dan wel op slot wat betreft het aanbod van geschikte woningen, maar met de juiste samenwerkingen zouden makelaars én funda de markt weer op gang kunnen helpen.