‘De nieuwbouwcampagne leverde direct tien inschrijvingen op’
- 3 minuten leestijdHoe een maatwerkcampagne Nieuwbouw in je voordeel kan werken
Nieuwbouw verkopen gaat anno 2023 niet meer zo snel. Makelaar Daniëlle zocht lang naar een goede advertentiestrategie voor haar nieuwbouwproject. Een maatwerkcampagne op funda leverde direct tien inschrijvingen op. ‘Ik ben nu al heel blij met het resultaat.’
Het nieuwbouwproject dat makelaar Daniëlle verkoopt, klinkt veelbelovend: 56 duurzame woningen, variërend van 129 tot 156m2, met een diepe tuin en één of twee parkeerplaatsen per woning. De wijk komt midden in het groen te liggen, met het strand op nog geen tien minuten fietsen. Wie behoefte heeft aan reuring is zo in Den Haag. Toch is het nieuwbouwproject nog niet volledig verkocht.
Zelf aan de knoppen draaien
De verkoop begon in oktober 2022. Na een stroeve start besloot Daniëlle het over een andere boeg te gooien. ‘Ik verkoop al zo’n vijftien jaar nieuwbouw’, vertelt ze. ‘In die jaren heb ik alles gedaan om nieuwbouwprojecten zichtbaarder te maken: reclames langs de weg, een advertentie in de krant – 1500 euro kost dat, en dan staat het er maar één keer in – en natuurlijk socialmediacampagnes. Je schiet met hagel: je bereikt wel veel mensen, maar niet specifiek woningzoekers. Bij dit project had deze tactiek weinig effect.’
Hoe bereik je meer interesse in jouw nieuwbouwprojecten?
Webinar | On demand beschikbaar Onzekerheid op de nieuwbouwmarkt maakt het lastiger om kopers te vinden. Leer hoe je de juiste mensen bereikt voor je nieuwbouwproject om de kans op succes te vergroten.
Tijdens een funda-webinar over het promoten van nieuwbouw hoorde Daniëlle voor het eerst over de mogelijkheden van een maatwerkcampagne. ‘Toen dacht ik meteen: dit heb ik nodig. Het nieuwbouwproject ligt in een klein dorp. Met een maatwerkcampagne kan ik me specifiek richten op zoekers in Den Haag en Rijswijk die dit dorp nog niet eerder hebben overwogen, maar wel de voordelen ervan inzien. En net zo lang aan de knoppen draaien tot we de juiste mensen hebben bereikt.’
Direct tien inschrijvingen
Digital Media Consultant Jan Jonker hielp Daniëlle met het opzetten van de campagne. ‘Ik kon kiezen hoe vaak het project zou worden vertoond. Hij gaf me daarvoor drie opties. Bij het goedkoopste voorstel zou de advertentie 90.000 keer vertoond worden, bij de grootste campagne bijna 250.000 keer. Ik dacht: als je geld uitgeeft aan een campagne, moet je het goed doen. Daarom zijn we voor de grootste campagne gegaan en werd de advertentie op zowel de koop- als nieuwbouwpagina van funda vertoond.’
In de eerste week van de campagne kreeg Daniëlle direct tien inschrijvingen voor het nieuwbouwproject en ook nu, twee maanden later, komen er nog steeds reacties binnen.
Steeds specifieker targeten
Elke twee weken stuurt Jan een update van de cijfers en kijken ze hoe ze de advertentie kunnen bijsturen voor nog beter resultaat. 'Aanvankelijk toonden we de campagne aan een brede groep woningzoekers in Den Haag, Rijswijk en het Westland. Gaandeweg zijn we specifieker gaan targeten.’ Volgens Daniëlle was dat een logische stap: uit de resultaten kwam naar voren dat er vooral reacties uit Den Haag kwamen. ‘Het is zonde om de campagne dan ook in Rijswijk en het Westland te laten lopen.’
Onder de aandacht blijven
Hoewel het project nog steeds niet helemaal is verkocht, is Daniëlle blij met het resultaat tot nu toe. ‘Niemand is afgehaakt omdat ze de woning niet mooi vinden. Wel krijgen veel aspirant-kopers de financiering niet rond, of ze zijn bang dat ze hun eigen woning niet goed kunnen verkopen. Die angst kan ik als verkopend makelaar niet bij ze wegnemen, ik weet ook niet hoe de markt er over twee jaar voor staat. Maar ik ben ervan overtuigd dat we dit project verkopen als mensen het zien en blijven zien.'
'Onze nieuwbouwcampagne is toevallig net afgelopen. Toen ik de projectontwikkelaar van de week vroeg of hij de campagne wil doorzetten, zei hij volmondig ja.'