Trends Consumentenonderzoek

Hiermee laat je starters jouw meerwaarde zien

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Deel je kennis over buurten, bieden en verbouwen

Wil je als makelaar de aandacht van starters trekken, spreek hen dan aan op specifieke onderwerpen waar zij vragen of twijfels over hebben. Zo laat je zien dat je ze begrijpt en hoe jij daar als makelaar bij kan helpen. We vroegen een aantal funda-collega’s die starter zijn op de woningmarkt wat zij graag (hadden) willen weten van een makelaar.

Voor Jos, copywriter bij funda, is de zoektocht naar een eigen huis nog maar net begonnen. ‘Ik huur momenteel samen met iemand anders in Amsterdam, maar ik wil heel graag een woonruimte voor mijzelf,’ vertelt hij. ‘Vanwege de hoge prijzen ben ik best bereid om buiten Amsterdam te gaan wonen, in Zaandam, Haarlem of Diemen. Wat ik graag zou willen weten is waar ik de meeste kans maak om wat te vinden. En of dit überhaupt wel een goed moment is om te kopen. Of kan ik beter eerst een ander huurhuis zoeken en dan van daaruit verder kijken?’

Toegevoegde waarde makelaar is soms onduidelijk

Online campagnemanager Sascha weet al wel precies wat ze wil: ‘Een huis van maximaal 550.000 euro in het centrum van Leiden, bij voorkeur in de buurt van waar mijn vriend en ik nu huren. Het liefst blijven we onder de NHG-grens, maar we hebben gemerkt dat dat erg lastig is in de regio waar wij zoeken. We hebben ons zoekgebied inmiddels verruimd tot buiten de singels van Leiden.’

‘In hoeverre is bij overbieden het huis de prijs nog waard?’

Een aankoopmakelaar hebben ze niet. Sascha: ‘Voornamelijk omdat we niet goed weten wat de toegevoegde waarde is. We denken dat een makelaar ons vooral zal kunnen helpen met zoeken en bezichtigen, maar daar ligt ons probleem niet. We hebben al meermaals een bod gedaan, zelfs één keer het hoogste bod, maar dat huis liepen we mis omdat iemand anders een bod deed zonder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring.’

<i>Funda-collega's Sascha, Jos, Marcela, Florian en Alice zijn allemaal starter op de woningmarkt</i> Funda-collega's Sascha, Jos, Marcela, Florian en Alice zijn allemaal starter op de woningmarkt

Behoefte aan advies en duidelijkheid bij bieden

Product designer Marcela en haar vriend schakelden om die reden juist wél een aankoopmakelaar in. ‘Maar uiteindelijk was veel op inschrijving. Vaak bleef onduidelijk waarom onze biedingen niet werden geaccepteerd of welk bod wel was aangenomen. Ik had graag meer duidelijkheid gewild over wat we wel en niet konden kopen in Amsterdam, maar ook daar buiten, op basis van onze criteria en budget.’

Ook Sascha heeft veel vragen over het biedproces, zoals bieden met of zonder voorwaarden. ‘In hoeverre vergroot je bijvoorbeeld je kansen als je biedt zonder bouwkundige keuring? Ook merk ik dat in Leiden momenteel weer veel wordt overboden. Hoe ver moet je daarin gaan en is het huis de prijs dan nog wel waard?’

Laat starters zien dat jij de lokale markt als geen ander kent
Breng de expertise van jouw kantoor onder de aandacht van zoekers met een Podiumplaats-advertentie in de resultatenlijst en op de buurtpagina’s.

Vertel me meer >

Klussen of verbouwen: waar moet je rekening mee houden?

Met een startersbudget kom je al vrij snel uit bij huizen waar nog wat aan moet gebeuren, merkte tekstschrijver Alice. Maar wat nu als je weinig ervaring hebt met verbouwen? En hoe beoordeel je de mogelijkheden van een huis?

‘Wij hadden geen idee hoe je zoiets moet aanpakken,’ vertelt Alice. Zij en haar vriend kochten onlangs hun eerste huis in Amsterdam-Noord. ‘Voor ons zou het geweldig zijn geweest als onze aankoopmakelaar per huis had kunnen zeggen: ‘Kijk, dit kost 500.000 euro, maar met een bouwdepot van 100.000 euro kun je A, B en C doen en dan kan het er zo uit zien.’ Ik denk dat meer huizen dan een optie voor ons waren geweest.’

‘Als het om het kostenplaatje gaat, is advies van derden echt wel nodig,’ vindt ook product marketeer Florian die een huis zoekt in Den Haag. ‘Maar je wilt ook weten of er verborgen gebreken zijn in zo’n huis, of je de indeling kan aanpassen en wat grofweg de financiële impact daarvan is. Via Google probeer ik inzicht te krijgen in de kosten van een verbouwing. We hebben ook een financieel adviseur ingeschakeld.’

Buitenkans herkennen

Zowel Florian als Alice hebben gemerkt dat het fijn is om een makelaar te hebben die met je meekijkt. Alice: ‘Als starter heb je soms geen idee waar je op moet letten. Het eerste huis dat wij gingen bezichtigen, toen nog zonder makelaar, was achteraf gezien echt een catch. Het huis was zo goed als af, helemaal geïsoleerd en zag er supernetjes uit. Maar Amsterdam-Noord voelde zo ver weg van onze vertrouwde, bruisende buurt in Amsterdam-West. Met de kennis van nu weet ik: met een aankoopmakelaar erbij hadden we een bod op dat huis gedaan. Wij hadden echt dat extra paar ogen nodig om te bevestigen dat dit een goede keuze was.’

Tips voor makelaars

Met jouw kennis over specifieke onderwerpen of buurten kun je starters overtuigen van jouw toegevoegde waarde als makelaar. Denk bijvoorbeeld eens aan een blog, vlog of podcast over deze onderwerpen:

  • Overbieden: in hoeverre is overbieden op dit moment nodig in jouw werkgebied? Voor welk type huizen geldt dit met name en hoe ver boven de vraagprijs wordt er gemiddeld geboden?
  • Verbouwen: waar moet je op letten als je een klushuis bezichtigt? Hoe beoordeel je de mogelijkheden en waar moet je rekening mee houden? Ervaringsverhalen van andere starters die een klushuis kochten zijn ook waardevol.
  • Buurtspecifieke tips: help starters om over hun grenzen heen te kijken en laat zien welke buurten in de omgeving óók interessant zijn om te wonen. Bijvoorbeeld omdat ze vlak bij het centrum liggen, ideaal zijn voor jonge gezinnen of een gezellige sfeer hebben.
Zo help je starters, en ook jezelf als makelaar
Starters hebben heel veel vragen, en daar kan je als makelaar op inspelen. Funda’s contentmarketeer Hilje Hoogeveen geeft tips.
Lees meer