Funda geeft antwoord op de vraag van september
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand een vraag over funda Premium van makelaar-taxateur Irene Borgdorff van Borfdorff Makelaars. Zij vraagt zich af of je object hiermee automatisch bovenaan de resultatenlijst komt te staan.
Hoeveel objecten Borgdorff Makelaars met hun vijf kantoren precies aanmelden per maand? Makelaar-taxateur Irene Borgdorff schat zo’n zeventig. ‘Voor een aanzienlijk deel van de objecten maken we gebruik van de optie Premium op funda. We zijn ervan overtuigd dat dit de verkoopprocedure altijd ten goede komt.’
Funda Premium biedt de beste kans dat een object wordt gevonden en bekeken. Het combineert namelijk de voordelen van funda Compleet en Blikvanger. Maar het betekent niet dat je object hierdoor automatisch bovenaan de lijst komt, ziet Borgdorff. ‘Wat kunnen we doen om onze objecten wel zo hoog mogelijk in de resultatenlijst te krijgen?’
Hoeveelheid informatie
Accountmanager Jeroen Blom van funda begrijpt de verwarring wel. ‘De naam Premium schept de verwachting dat je het allerbeste krijgt. Het biedt je object inderdaad de beste kans op een plek bovenaan de resultatenlijst, maar het is niet zo dat je met Premium deze positie ‘koopt’.’
Dat kan ook niet, legt Jeroen uit. ‘Er kan maar één object bovenaan staan, ook als er meerdere objecten met Premium zijn aangemeld. De rangschikking wordt in dat geval bepaald door de hoeveelheid informatie en media die de makelaar toevoegt bij aanmelding.’

Het funda algoritme: ‘wees relevant’
Waarom heeft funda een algoritme en hoe zet je dat als makelaar succesvol in?Lees meer
Wie alle informatie direct goed invult, 360° foto’s, plattegronden en video’s toevoegt, maakt dus meer kans om bovenaan te staan. ‘De aanmelddatum is in eerste instantie niet relevant voor de positie. Pas als de informatie van objecten helemaal aan elkaar gelijk is, kijken we naar het plaatsingsmoment.’
Premium visitekaartje
Jeroen raadt aan om na aanmelding van je object altijd even te checken hoe en waar het in de resultatenlijst staat. ‘Verplaats je in de potentiële koper, hoe ziet het object eruit? Hoeveel moeite moeten zij doen om jouw object te vinden? Op die manier zie je of je bijvoorbeeld nog iets vergeten bent toe te voegen waarmee de woning hoger in de lijst kan komen.’
Lees ook : Denk aan deze kenmerken bij het aanmelden van een object
Tot slot heeft Jeroen een aanvullende tip: met Premium maak je ook je kantoor maximaal zichtbaar in het zoekgebied. ‘Zie het als een visitekaartje, dus zet het niet alleen in voor objecten die je vanaf de start een boost wil geven, maar juist ook voor objecten waarmee je wilt pronken.’

Ga voor optimale zichtbaarheid vanaf dag een
Een volledige presentatie met funda Premium draagt bij aan meer attentiewaarde voor zowel jouw object als je makelaarskantoor.Vertel mij meer >