Hoofdmenu
Trends Zoekgedrag Funda geeft antwoord

Welk soort advertenties scoort het beste op funda?

Laatst bijgewerkt op - leestijd

Funda geeft antwoord op de vraag van augustus

In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand een onderwerp waar veel makelaars benieuwd naar zijn: welk soort advertenties behaalt de beste resultaten op funda? We zochten het voor u uit.

Naast advertentieproducten die u zelf via funda desk bestelt en plaatst, zoals Podiumplaats en MakelaarAd, kunt u op funda ook op maat gemaakte advertenties laten plaatsen. U heeft dan meer mogelijkheden om de advertentie vorm te geven zoals u wilt en kunt deze ook bij gerichte doelgroepen onder hun aandacht brengen.

Voor een optimaal resultaat is het handig om te weten wat goed werkt. Veel makelaars zijn daarom benieuwd welk soort advertenties goed scoren op funda en waarom.

Zichtbaarheid is het belangrijkste

Om te beginnen is het belangrijk dat uw advertentiecampagne door zo veel mogelijk mensen uit uw doelgroep wordt gezien: zij moeten weten dat uw kantoor bestaat. Bestaat uw doelgroep bijvoorbeeld uit mensen in Eindhoven die zoeken boven de 600.000 euro? Dan kunnen wij u op basis van onze data vertellen wat het maximale bereik is dat u kunt behalen. In dit specifieke voorbeeld zijn dat bijvoorbeeld 900.000 advertentievertoningen per jaar. Koopt u er bijvoorbeeld 400.000 in, dan bereikt u in een keer al 44% van deze doelgroep.

Goede voorbeelden

Natuurlijk is het nóg mooier als mensen vervolgens ook op uw advertentie klikken en op uw website belanden. Dat gebeurt misschien minder vaak dan u zou hopen: de gemiddelde doorklikratio (CTR) van maatwerk advertentiecampagnes op funda, is 0,11%. Maar er zijn manieren om die CTR flink te verhogen.

Experimenteer met verschillende advertentie-uitingen en vergelijk de resultaten

Sommige advertenties op funda scoren namelijk opvallend hoger, tussen de 0,5 en ruim 1,7%. Wat kunt u leren van deze makelaars?

Adverteer op een plek met weinig concurrentie

De meeste makelaars adverteren op de pagina Koop, omdat daar de meeste zoekers komen. Veel minder concurrentie hebt u bijvoorbeeld op de pagina Recreatie. Een makelaarskantoor presenteerde zich daar als specialist in recreatiewoningen aan het water. De foto van het team, poserend voor een meer, ondersteunde die boodschap. Met deze advertentie bereikten zij een doorklikratio van maar liefst 1,02%.

Richt uw boodschap op een specifieke doelgroep

Een andere advertentie die zeer goed scoorde, was van een makelaarskantoor dat zowel zijn advertentietekst als beeld (een moderne villa) had afgestemd op mensen die houden van exclusiviteit. Deze advertentie werd getoond aan mensen die zoeken boven de 900.000 euro in de drie grote steden. Door slim op de behoefte van deze doelgroep in te spelen, behaalde hun advertentiecampagne een doorklikratio van maar liefst 1,72%.

Wat werkt nog meer goed?

Waarom de ene advertentiecampagne een hogere doorklikratio behaalt dan de andere, is soms moeilijk te zeggen. Ongetwijfeld spelen meerdere factoren hierbij een rol.

Zo zien we dat ook vaak wordt geklikt op advertenties met:

  • afbeeldingen van vastgoed
  • afbeeldingen van mensen in combinatie met een specialisme, bijvoorbeeld een specialist in recreatiewoningen of ‘exclusief wonen’
  • een duidelijke call to action, bijvoorbeeld ‘Klik hier voor een gratis waardebepaling’
  • een pakkende titel met een duidelijke belofte
Test met verschillende boodschappen

Wilt u weten wat het beste werkt voor uw advertentiecampagne? Zet met behulp van deze inzichten een aantal verschillende advertentie-uitingen in en vergelijk de resultaten.

Wilt u advies op maat voor uw advertentiecampagne?

Sef en zijn collega’s helpen u graag

Sef van Vlijmen Digital media consultant
Neem contact op
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Onjuist e-mailadres
Toon telefoonnummer Bel 020 5618229

Meer over dit onderwerp