Wie is de 55-plusser anno 2025?

‘Verleid 55-plussers met aanbod dat aansluit op hun wensen’
Wie aan senioren denkt, krijgt al snel een achter-de-geraniums-idee. Terwijl de meeste 55-plussers nog vol in het leven staan. Klopt ons beeld van ‘de senior’ nog wel? Wiebe de Ridder, consultant wonen bij Sweco, onderscheidt op basis van marktonderzoek van MarketResponse verschillende typen 55-plussers.
‘Vroeger vonden we 55-plussers oud. We dachten dat alle oude mensen rust zochten en samen wilden bingoën in het bejaardentehuis. Nu weten we beter. Iemand die van nature avontuurlijk is, gaat met 75 jaar nog steeds op reis naar China om cultuur te snuiven. Een huismus blijft ook op oudere leeftijd liever thuis. Tegenwoordig schuiven ook andere leeftijdsgrenzen op. De leeftijdsverwachting neemt toe, mensen krijgen op latere leeftijd kinderen en werken langer door.
Deze verschuiving heeft impact op de manier waarop woningbouw en gebiedsontwikkeling worden aangepakt,’ zegt Wiebe de Ridder, senior consultant wonen, voorzieningen en gebiedsontwikkeling bij Sweco. Zijn organisatie werkt intensief met het BSR-model van MarketResponse, dat inzicht biedt in de leefstijlen en drijfveren van consumenten.
Nieuwe huishoudens, nieuwe wensen
Tot 2040 neemt het aantal Nederlandse huishoudens toe van zo’n 8,4 miljoen naar ruim 9,3 miljoen. Deze groei is niet alleen een kwestie van méér woningen bouwen, maar ook van de juiste woningen en buurten realiseren voor verschillende leefstijlen.
De voorkeuren van de huidige senioren gaan verschuiven in de toekomst
‘Ja, de vergrijzing speelt een rol, maar minstens zo belangrijk is de verschuiving in woonwensen,’ zegt De Ridder. ‘Daarom is het goed om op basis van bevolkingsprognoses en de analyses van MarketResponse te kijken naar de ontwikkeling van de leefstijlen richting de toekomst.’

‘Uit ons onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het aandeel actieve bewoners groeit van 23% naar 28%, terwijl het aantal rustige bewoners afneemt van 19% naar 15%. Ook de groep eigenzinnige bewoners neemt toe (van 10% naar 12%), terwijl gezellige bewoners afnemen (van 14% naar 11%). Dat heeft grote gevolgen voor hoe we steden en woonwijken ontwerpen.’
En dus bijvoorbeeld ook woningen voor senioren. De Ridder: ‘De voorkeuren van de huidige senioren gaan verschuiven in de toekomst. De groepen rustige en gezellige bewoners worden kleiner en de groepen comfortabele en actieve bewoners worden groter. Zeker ook onder de jongere senioren.’
Zes typen senioren
Na kwantitatief onderzoek onder Nederlanders in de leeftijd van 55 tot 64 jaar (1350 respondenten) en 65-plussers (1924 respondenten) definieerde MarketResponse zes typen ‘senioren’: de gezellige, comfortabele, rustige, eigenzinnige, exclusieve en actieve senioren:
Gezellige senioren (26%) zijn vaak laag of middelbaar opgeleid. Ze zijn graag onder de mensen in een vertrouwde omgeving met familie en vrienden. Ze wonen het liefst in een woonwijk of aan een hofje.
Comfortabele senioren (21%) zijn vaak hoogopgeleid en hebben een bovenmodaal inkomen. Ze kunnen goed op zichzelf zijn en houden van rust en regelmaat. Ze hebben graag een eigen plek om zich terug te trekken.
Rustige senioren (20%) zijn laag of middelbaar opgeleid, behoudend en liever thuis in hun vertrouwde omgeving dan buiten de deur. Hun ideale woning ligt aan een rustige weg of in een landelijke omgeving.
Eigenzinnige senioren (14%) zijn avontuurlijk en vinden hun vrijheid belangrijk. Ze willen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, het liefst in een bos- of waterrijke omgeving of een groene plek in de stad.
Exclusieve senioren (14%) hebben een bovenmodaal inkomen, zijn redelijk op zichzelf en hebben niet direct de behoefte om vrienden te worden met hun buren. Een ruim opgezette buurt met luxe woningen heeft hun voorkeur.
Actieve senioren (5%) zijn sociaal, krijgen veel bezoek en gaan er vaak op uit. Ze wonen het liefst in een levendige omgeving met veel reuring en houden niet van stilte.
De Ridder: ‘Zo hebben alle typen hun eigen leefstijl met bijbehorende woonwensen. Dat kan makelaars bijvoorbeeld helpen om deze doelgroep beter te bereiken met de juiste boodschap.’

Wat beweegt senioren op de woningmarkt? En wat houdt ze juist tegen?
Bekijk de onderzoeksresultaten in de Funda Barometer.
Aanpak aanpassen aan type senior
De Ridder: ‘De groep die het meest openstaat voor de traditionele seniorenwoning zijn de gezellige en rustige senioren. Zij vertegenwoordigen 46 procent van alle senioren. Voor de andere groepen is het woningaanbod te eenzijdig. Zij blijven zitten waar ze zitten, vaak in eengezinswoningen. Dit heeft gevolgen voor de woningmarkt, die stagneert.’
De Ridder raadt makelaars aan om het eigen werkgebied nader te bekijken. ‘Wat voor soort senioren wonen er? Heb je te maken met veel ‘exclusieve’ bewoners, dan hoef je hun geen woning in een volksbuurt aan te bieden. Andersom willen ‘gezellige’ bewoners geen vrijstaande woning op een afgelegen plek. Vermijd bij ‘eigenzinnige’ en ‘actieve’ types de term seniorenwoning. Ze voelen zich nog lang niet oud. Laat ze daarom zien hoe ze de woning levensloopbestendig kunnen maken en speel in op de voor hen belangrijke aspecten van de woonomgeving. Pas je aanpak dus aan het type senior aan.’
Lees ook: 'Hoe bereik je senioren effectief via Funda?'Projectontwikkeling
Dankzij diverse onderzoeken groeit inmiddels het besef dat 55-plussers verleid moeten worden met aanbod dat aansluit op hun wensen, anders verhuizen ze niet. ‘Voor elke leefstijl is er wel een woonconcept te bedenken,’ aldus De Ridder.
‘Daar ligt ook een rol voor projectontwikkelaars en woningcorporaties, van wie een aantal ’m al heeft opgepakt. Ook woningbouwplannen en -beleid bij gemeenten hebben een belangrijke invloed op het aanbod. En natuurlijk geldt dat eveneens voor makelaars, omdat zij hun werkgebied en de mensen daarbinnen goed kennen. Hun kennis is van toegevoegde waarde.’

Zo haal je meer uit doelgroep 55+
Waarom verhuizen veel 55+’ers niet en hoe kun jij daar als makelaar verandering in brengen? Susan van Klaveren, expert woonvormen voor senioren bij Platform 31, laat je in dit webinar zien waar de kansen liggen.


