Zo bereik je expats nog beter op Funda

3 minuten leestijd

Vergroot je kansen als aan- én verkoopmakelaar

Voor zowel aan- als verkoopmakelaars vormt het aanzienlijke aantal expats op de Nederlandse woningmarkt een interessante doelgroep. Vooral in en rond grote steden als Amsterdam (inclusief Amstelveen en Almere), Eindhoven, Rotterdam, Leiden en Haarlem. Hoe je hen het beste bereikt op Funda? Mediaconsultant Daan de Bruin weet daar alles van.

Expats vormen een interessante doelgroep voor makelaars. In Amsterdam bijvoorbeeld, wordt maar liefst 60 procent van de woningbezichtigingen gedaan door werknemers uit het buitenland.

‘Expats bieden regelmatig zonder voorbehoud en zijn eerder geneigd om te overbieden’, weet mediaconsultant Daan de Bruin. ‘Ook goed om te weten: door het beperkte woningaanbod kiezen expats vaker voor nieuwbouw.’

Meer financiële speelruimte

De toenemende interesse van expats in koopwoningen komt onder andere door de hoge huurprijzen. Bovendien profiteren veel expats van 30 procent belastingvrijstelling, waardoor ze meer financiële speelruimte hebben.

Voor makelaars die actief zijn in populaire regio’s voor expats is het dus interessant om deze doelgroep gericht te benaderen.

Engelse objectteksten

‘Veel expats beginnen hun zoektocht op de Engelstalige versie van Funda’, zegt Daan. ‘Je bereikt hen dus het makkelijkst met een Engelstalige versie van je objectbeschrijving.’ Dat kan op twee manieren, legt Daan uit.

‘Veel makelaars plaatsen boven de Nederlandse objectomschrijving ‘English version below’ of ‘For English scroll down’ en zetten de Engelse vertaling dan onder de Nederlandse objectomschrijving. Daarmee bereik je expats die met Nederlandse instellingen zoeken.’

Hij raadt aan om daarnaast de Engelse tekst te plaatsen in het speciaal daarvoor bedoelde invoerveld. ‘Bezoekers die de Engelstalige versie van Funda gebruiken zien dan meteen de Engelse vertaling, zonder eerst naar beneden te hoeven scrollen.’

Objectpromotie gericht op expats

‘Behalve met Engelstalige objectteksten kun je je ook met een Maatwerkcampagne Nieuwbouw specifiek op expats richten’, tipt Daan.

Funda Product
Bereik de juiste doelgroep voor jouw nieuwbouwproject

Val op met een maatwerkcampagne die recht doet aan jouw project.

Vertel me meer

‘Als iemand met niet-Nederlandse browserinstellingen op Funda terechtkomt, krijgt die automatisch de Engelstalige versie van de website te zien, net als Engelse advertentiebanners. De kans is groot dat die bezoeker een expat is.’

‘Als makelaar kun je specifiek die bannerposities op de Engelstalige site claimen. Bijvoorbeeld met een nieuwbouwproject dat voor die doelgroep relevant is.’

Tegelijkertijd kan het juist slim zijn om Engelstalige banners op de Nederlandse versie van Funda te tonen, zegt Daan. ‘Stel, je hebt een nieuwbouwproject in de regio Eindhoven-Veldhoven, waar veel expats wonen. Mensen met Nederlandse browserinstellingen die naar huizen in die omgeving zoeken, komen automatisch op de Nederlandse versie van Funda. Spreken ze weinig of geen Nederlands, dan valt een Engelse banner meteen op – en de kans is groot dat die wordt aangeklikt.’

Win vertrouwen van expats met je kantoor

NVM-makelaars kunnen daarnaast de diensten van hun kantoor onder de aandacht brengen bij expats via een Maatwerkcampagne Kantoor. ‘Met een Engelstalige campagne kun je je volledig op expats richten. Een mediaconsultant van Funda helpt je daarbij.’

Daan noemt een voorbeeld: ‘Voor een expat die nieuw is in Nederland, is een huis kopen vaak best ingewikkeld. Dan is het fijn om te kunnen vertrouwen op een makelaar die weet wat-ie doet en snapt waar een expat allemaal tegenaan loopt.’

‘Daarom zijn boodschappen als ‘Wij zijn expatmakelaar nummer 1 in Eindhoven’ of ‘Wij hebben jarenlange ervaring met de aankoopbegeleiding van expats bij nieuwbouw’ heel waardevol.’

Daan raadt ook een banner aan waarin je expliciet, in het Engels zegt dat je de lokale expert bent. ‘Dat benadrukken scoort heel goed, zeker als mensen al gericht zoeken naar huizen binnen een bepaalde wijk in een stad of met een minimum- en maximumprijs.’

‘Ook adviseer ik om reviews te gebruiken. Een staande banner leent zich bijvoorbeeld goed voor bewegend beeld waarin verschillende positieve reviews voorbij komen. Zodat een zoeker denkt: Dit is de makelaar die bij mij past.’

Funda Product
Stap in de schijnwerpers voor meer potentiële klanten

Genereer nieuwe leads met een maatwerkcampagne voor jouw kantoor.

Vertel me meer