Wat een aanfluiting. Zonde van je geld!
Mijn vriend en ik zouden zowel de aankoop als verkoop via van Oosten laten verlopen. Omdat wij geïnteresseerd waren in een woning die bij hen in de verkoop was konden zij logischerwijs niet onze aankoopmakelaar zijn. De aankoop verliep alles behalve soepel. Nadat de assistent makelaar ons had verteld dat ons bod geaccepteerd was wilden wij alles zo snel als mogelijk in gang zetten om de financiering rond te krijgen. Om dit te kunnen bewerkstelligen dienden wij e.e.a. te regelen voor het taxatierapport. Schijnbaar heeft van Oosten de regeling dat dit niet mag binnen de 3 dagen bedenktermijn. In plaats van dit duidelijk te maken kwam de assistent makelaar met allerlei bezwaren (op extreem onvriendelijke wijze) waardoor wij het gevoel kregen alsof de woning ieder moment in kon storten. Het werden hele discussies per telefoon die wij als zeer onprettig hebben ervaren. Daarnaast wilden we met onze aannemer langs komen zodat hij een kostenindicatie kon maken voor het taxatierapport, zodat we de verbouwing mee konden financieren. De assistent makelaar gaf aan dat wij zelf niet mee mochten komen. Na een hevige discussie mochten we uiteindelijk zelf mee, maar werden we naar binnen geloodst en in de gaten gehouden alsof we een stel criminelen waren. Erg bijzonder, als je bijna een ton overbiedt op een huis.. Bij de eindinspectie bleek achter een schilderij een enorm gat in de muur te zitten, wat pas na het ondertekenen van het eindinspectierapport terloops nog kenbaar gemaakt werd. Hierover ontstond bij de notaris een discussie met de verkopers en toen zij Lex belde gaf hij aan dat van Oosten niks te verwijten viel over het feit dat ze het nog geen uur voor het tekenen en na de eindinspectie hadden gemeld. Hij vroeg zich zelfs nog af of hij het dan maar helemaal niet had moeten melden, zodat we er pas na het tekenen bij de notaris achter waren gekomen. Een bizarre wanpraktijk als je het mij vraagt. Zeker gezien een makelaar de verkopers vertegenwoordigt en het verzwijgen van dit soort zaken juridische gevolgen kan hebben.
Dan het verkooptraject. Ook dit verliep niet zoals je zou mogen verwachten. De makelaar was slecht te bereiken en de algehele communicatie en werkwijze bijzonder slordig, lees: verkeerde inmeetrapport, verkeerde foto’s én verkeerde plattegronden geüpload. Wanneer gevraagd werd om e.e.a. te rectificeren ging dat allemaal uitermate moeizaam en moest erachteraan gebeld worden, waarna werd aangegeven dat ze het inderdaad vergeten waren en het goed was dat ik belde. In een evaluatiegesprek werd er echter voornamelijk gewezen op het feit dat ik erg ongeduldig zou zijn geweest. Bijzonder dat enige vorm van zelfreflectie ontbrak. Ook was afgesproken dat voor de vakantie van de makelaar het dossier klaar zou staan zodat het met 1 druk op de knop online gezet zou kunnen worden indien wij zelf een woning hadden bemachtigd. Deze belofte was niet nagekomen, waardoor zijn collega’s met een onafgemaakt dossier zaten. Omdat het erg druk was, en ze maar 2 makelaars hebben, en de assistent makelaar het ontzettend druk had werd aangegeven dat het niet zo’n haast had en de woning ook wel een weekje later online kon. Voor mij betekende dit echter wel/niet moeten overbruggen en veel extra kosten en een ingewikkeldere hypotheekvorm aan moeten gaan. Er werd dus totaal niet meegedacht met het belang van de klant. Toen ik dit aankaartte bij het evaluatiegesprek werd dit weggelachen met ‘het is toch uiteindelijk allemaal goed gekomen’.
Ik kan hier nog 100 details noemen over zaken die niet goed gingen, maar dat zal ik eenieder besparen. Al met al was het een ontzettend moeizaam traject (of eigenlijk 2 trajecten) en een hoofdpijndossier. Ik heb zo’n beetje alles zelf moeten regelen en achteraan moeten jagen, waardoor ik mij echt afvroeg waar ik exact voor betaalde. Ik zou het dan ook ten zeerste afraden om hier geld aan te besteden en het zelf regelen.
Read full review
Close review