Hoe presteert jouw kantoor op Funda?
Met de Funda Barometer krijg je op basis van landelijke en regionale data inzicht in hoe jouw eigen objecten het op Funda doen. Daarnaast delen we de resultaten uit ons onderzoek naar welke behoeften makelaars hebben anno 2025 en bieden we inspiratie rondom datzelfde thema. Klik op de verschillende tabs hieronder.
Gevonden
Gemiddeld aantal impressies per week van een object in Nederland
14.000
Jul - dec 2024
Bekeken
Gemiddeld aantal views per week van een object in Nederland
639
Jul - dec 2024
Contact
Gemiddeld aantal leads per week voor een object in Nederland
3,06
Jul - dec 2024
Makelaarsbehoeften anno 2025
Resultaten vergelijken
In de Barometer zie je hoe vaak objecten gemiddeld per week gevonden worden, hoe vaak ze aangeklikt en bekeken worden en hoe vaak er voor één object contact met een makelaarskantoor wordt opgenomen. In de tool zie je deze data per regio en op basis van één kenmerk. Gebruik de Barometer om jouw object te vergelijken met concurrerende objecten in de regio.
Gebruik je de tool voor het eerst? We leggen je in 6 simpele stappen uit hoe je dat het best doet.
Data van 7 dagen
Postcode van het object
Kenmerk
Filter
Zo vergelijk je de data met je eigen objectstatistieken
De invloed van de markt op de behoeften van makelaars
Als makelaar weet je precies wat jouw kantoor nodig heeft. Maar leven deze behoeften bij andere makelaars ook? Wat is de benchmark in de huidige markt? We zochten het uit en zetten de belangrijkste resultaten voor je op een rij.
Waar hebben makelaars het meest behoefte aan?
Onderstaande vijf behoeften zijn gedefinieerd op basis van kwalitatief onderzoek onder makelaars. Deze behoeften zijn vervolgens aan een grotere groep makelaars voorgelegd voor kwantitatief onderzoek.

Ook kansen voor aankoop in verkopersmarkt
Verreweg de grootste groep vindt het dus vooral belangrijk om nieuwe opdrachten te krijgen. Ook de beste verkoopdeal sluiten, scoort hoog. Hoewel het begeleiden van kopers voor weinig makelaars op nummer 1 staat, zien we deze wel vaak in de top 3. Hier zien zij in de huidige (verkopers)markt dus wel kansen voor liggen.
Behoefte: nieuwe opdrachten krijgen
Om nieuwe klanten te vinden, is vooral de behoefte om bij hen aan tafel te komen groot: 38% van de makelaars geeft aan dat dit het belangrijkst is.
Om nieuwe opdrachten te krijgen, hebben makelaars behoefte aan:

Kijken we naar de top 4, dan liggen de resultaten dichter bij elkaar. ‘Je onderscheiden in de markt’ staat minder vaak op de eerste plaats, maar makelaars vinden dit wél heel belangrijk.
Om nieuwe opdrachten te krijgen, staan deze behoeften in de top 4 van makelaars:

Behoefte: een succesvolle verkoop realiseren
Om een succesvolle verkoop te realiseren, hebben makelaars veel behoefte aan manieren om objecten onder de aandacht te brengen van relevante doelgroepen. Een stuk minder belangrijk is het voor hen om inzicht te krijgen in de prestaties.
Om een succesvolle verkoop te realiseren, hebben makelaars behoefte aan:

De behoeften die voor makelaars op nummer 1 staan om een succesvolle verkoop te realiseren, zien we ook terug in de top 3. Verder valt op dat de makelaars die ‘de juiste vraagprijs bepalen’, benoemen als behoefte, deze relatief vaak ook op plek 1 zetten.
De top 3 behoeften van makelaars om een succesvolle verkoop te realiseren:

Behoefte: efficiëntere bedrijfsvoering
De wens om minder tijd te besteden aan bezichtigingen met weinig potentie staat voor makelaars met stip op nummer 1 om een efficiëntieslag in het bedrijf te kunnen realiseren. De huidige gekte op de woningmarkt zorgt voor meer kijkers waarvan al snel blijkt dat er weinig perspectief is.
Voor een efficiëntere bedrijfsvoering hebben makelaars behoefte aan:

Voor meer efficiëntie zijn makelaars niet snel geneigd zaken uit te besteden aan klanten. Ze zouden vooral willen focussen op kwalitatieve bezichtigingen en tijd besparen op zaken die ze op de computer doen, zoals publicatie, planning van bezichtigingen en het verzamelen van markt- en objectinformatie.
De top 3 behoeften van makelaars om een efficiënter bedrijf te realiseren:

Waar makelaars het meest behoefte aan hebben
De grootste behoefte van makelaars in de huidige markt is om aan tafel te komen bij potentiële klanten. Een derde van hen (31%) vindt dit het belangrijkst. Ook opvallend is dat het grootste deel van de makelaars minder tijd zou willen verspillen aan kijkers waarvan al snel duidelijk is dat het geen potentiële kopers zijn. In totaal heeft 40% deze behoefte in zijn top 3 staan.

De makelaar van de toekomst
Welke diensten verwachten makelaars in de toekomst meer aandacht te moeten geven? Een ruime meerderheid (75%) geeft aan dat advies op het gebied van duurzaamheid hieronder valt. Daarnaast denkt 60% dat aankoopbegeleiding belangrijker wordt. Slechts een klein percentage noemt hypotheekadvies (19%) en taxaties (18%) als belangrijke onderdelen van het dienstenpakket van de toekomst.

Focus op jouw behoeften
Een verkopersmarkt brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Ontdek hoe makelend Nederland daar naar kijkt en laat je inspireren door voorbeelden én oplossingen uit de praktijk. Onderstaande artikelen werpen een licht op het werkveld waar je je anno 2025 in bevindt én helpen je bij het zetten van een volgende stap.
Aan tafel komen bij potentiële klanten
In de top 3 behoeften van 38% van alle makelaars
Wie aan tafel wil komen bij potentiële klanten zal leads moeten genereren. Dat begint bij het creëren van meer zichtbaarheid voor je kantoor, maar ook het bewerken van zoekers met online marketing is essentieel om tot een contactaanvraag te komen. Dit zijn enkele artikelen en e-learnings die je verder helpen:
1. Haal meer opdrachten uit je bestaande contacten (artikel)
2. Maak een goede eerste indruk op funda (artikel)
3. Ontdek hoe je content in kan zetten als leadmagneet (e-learning)

Potentiële klanten overtuigen voor mijn kantoor te kiezen
De belangrijkste behoefte van 12% van alle makelaars
Overtuigen is een vak. Wist je dat er wetenschappelijk bewijs voor allerlei overtuigingstechnieken bestaat? Natuurlijk helpt het ook als je jouw verkoopstrategie goed kan onderbouwen. Dit zijn enkele artikelen en e-learnings die je verder helpen:
1. Zeven bewezen manieren om jouw klanten te overtuigen (artikel)
2. Overtuig klanten van je verkoopstrategie en het belang van een optimale presentatie (webinar)
3. Hoe blijf je in beeld na het versturen van een offerte? (artikel)

Mijn kantoor onderscheiden van concurrenten
De belangrijkste behoefte van 11% van alle makelaars
Hoe onderscheid je jezelf als je allemaal in essentie hetzelfde doet? De oplossing licht in branding. Maak klanten niet duidelijk wát je doet, maar hóé je het doet. Dit zijn enkele artikelen en e-learnings die je verder helpen:
1. Zo bepaal je jouw merk als makelaar (webinar)
2. Zo presenteer je jouw kantoor op een onderscheidende manier op funda (artikel)
3. Vind in drie stappen je merkpersoonlijkheid (artikel)

Objecten zo goed mogelijk presenteren
In de top 3 behoeften van 26% van alle makelaars
Verkopers willen het beste voor hun huis en een goede online presentatie mag daarbij niet ontbreken. Aan welke knoppen kan je draaien? Dit zijn enkele artikelen en e-learnings die je verder helpen:
1. Hoe presenteer je je objecten optimaal op funda? (e-learning)
2. Maak een gouden presentatie voor jouw object (artikel)
3. Wat voor soort video's doen het goed op funda? (artikel)

Objecten onder de aandacht brengen van relevante doelgroepen
In de top 3 behoeften van 12% van alle makelaars
Om een succesvolle verkoop te realiseren zoek je de beste koper voor al je objecten. Maar waar bevindt die zich? En hoe zorg je dat juist jouw object opvalt? Dit zijn enkele artikelen en e-learnings die je verder helpen:
1. Zo komt jouw object hoger in de resultatenlijst (artikel)
2. De beste koper bereik je door méér kopers te bereiken (artikel)
3. Maak slim gebruik van de bezoekerspiek tijdens de eerste dagen dat je object op funda staat (artikel)

Minder tijd besteden aan bezichtigingen met weinig potentie
In de top 3 behoeften van 40% van alle makelaars
Niks zo frustrerend als een bezichtiging waarvan je direct al weet dat het geen koper gaat opleveren. Of waarbij de kopers überhaupt niet komen opdagen. Dit zijn enkele artikelen en e-learnings die je verder helpen:
1. Zo krijg je minder no-shows door efficiënter om te gaan met (veel) bezichtigingsaanvragen (webinar)
2. Verbeter de kwaliteit van je leads met vijf tips voor je objectomschrijving (artikel)
3. Ontdek de meerwaarde van video's en 360° foto's voor zoekers (artikel)










Hulp nodig of meer weten?
Jeroen helpt je verder
Ben je op zoek naar specifieke cijfers of artikelen over een bepaald onderwerp? Wil je een analyse van hoe jouw kantoor het doet ten opzichte van je concurrenten? Jeroen en zijn collega's helpen je graag verder. Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.
