Wonend Nederland perspectief bieden

Funda’s CEO Joost Dop blikt terug op 2024 en spreekt zijn verwachtingen uit voor 2025
Voor Funda was 2024 een jaar waarin innovatie en verbinding de rode draad vormden. We hebben ons ingezet om wonend Nederland waardevolle inzichten te bieden, perspectief te schetsen in een uitdagende woningmarkt en te inspireren met nieuwe mogelijkheden.
‘Het aanbod bestaande koopwoningen op ons platform nam het afgelopen jaar met ruim 13% toe; dit zagen we ook terug in de omzet. In 2024 realiseerden we een recordomzet, met een stijging van 22,2% ten opzichte van 2023, kwam deze uit op 58,5 miljoen euro.’
Elke dag beter
‘Ons team heeft elke dag weer alles in het werk gesteld om ons platform te verbeteren en de band met onze belangrijkste klanten – zowel makelaars als consumenten – te versterken. Dat deden we stap voor stap, door altijd vanuit de behoefte van onze gebruikers naar ons platform te kijken. Soms betekende dat een compleet nieuwe tool, maar veel vaker ging het om slimme updates en verbeteringen in de gebruiksvriendelijkheid. Want juist die kleine aanpassingen maken een groot verschil.’
Inzicht en overzicht
‘Als leidend woonplatform van Nederland verwelkomen we elke maand 4,6 miljoen unieke bezoekers, een verantwoordelijkheid die we heel serieus nemen. Funda’s missie is wonend Nederland vooruithelpen. Iedereen in de organisatie onderschrijft dit streven en zet zich daar elke dag voor in. De ontwikkelingen in de woningmarkt in het afgelopen jaar maakten nog duidelijker dat er geen eenduidige oplossing is voor de krapte op de markt.
Als een van de vele partijen die een rol speelt in deze puzzel zien we het als onze taak om bij te dragen aan het toegankelijker maken van het woningaanbod. Dit doen we onder andere door woonwensen van consumenten en hun vertrouwen in de woningmarkt inzichtelijk te maken met behulp van de Funda Index. Deze publicatie biedt elk kwartaal een actuele kijk op het zoekgedrag van de gebruikers van ons woningplatform.’
Samen met de makelaar
‘Als platform willen we woningzoekenden perspectief en alternatieven bieden in een uitdagende woningmarkt. De makelaar kent als lokale expert zijn regio het beste en kan daardoor kopers en verkopers optimaal begeleiden bij een van de grootste beslissingen in hun leven.
Daarom hebben we in 2024 ‘Buurten met makelaars’ geïntroduceerd: een verhalenserie waarin we met de makelaar op pad gaan naar veelbelovende buurten die in en rondom gewilde woonplaatsen liggen. In samenwerking met makelaars laten we zien dat je in deze veelbelovende buurten wellicht verrassende en betaalbare alternatieven kunt vinden.
Technologie maakt het koop- en verkoopproces efficiënter en inzichtelijker, waarbij de makelaar zorgt voor persoonlijke begeleiding, advies en een menselijke maat. De kracht zit in de combinatie. In 2024 hebben we nog meer de verbinding met makelaars gezocht om samen toegevoegde waarde te creëren. Naast de vele webinars die we jaarlijks voor de makelaar organiseren, zijn we het afgelopen jaar veel vaker in gesprek gegaan om te begrijpen hoe we de makelaar nog beter kunnen ondersteunen om succesvol te zijn.
Zo hebben we Kantoorprofiel Pro vernieuwd en verbeterd, zodat makelaars hun online presentatie kunnen versterken. Uit Funda-onderzoek onder zo’n vijfhonderd makelaars blijkt dat makelaars ons platform een belangrijke rol toedichten om hun zichtbaarheid bij potentiële klanten te verbeteren.’
Technologie in dienst van de mens
‘Technologie speelt een steeds grotere rol in de zoektocht naar een huis. Wij zetten kunstmatige intelligentie (AI) en data-analyse in om gepersonaliseerde suggesties te doen en relevante informatie snel beschikbaar te maken. De ontwikkeling hiervan gaat razendsnel en biedt nieuwe kansen om onze dienstverlening sneller en efficiënter te maken.
Voor onze organisatie, en voor mij persoonlijk, blijft één principe altijd leidend: technologie is een hulpmiddel, geen doel op zich. Het gaat erom hoe we digitale innovatie inzetten om slimmere en persoonlijkere oplossingen te bouwen, met als hoofddoel het optimaliseren van ons platform voor makelaars en consumenten. Eduardo en Angelika, onze Chief Technology Officer (CTO) en Product & Design Director, vertellen hier meer over.’
Gezond groeiende organisatie
‘In 2024 is het Funda-team uitgebreid van 140 naar 148 collega’s. En het doet me goed om te zien dat de prettige sfeer, ambitie en collegialiteit ook met een groeiend aantal collega’s standhoudt. De Employee Satisfaction Survey kwam met een score van 7,8 uit op een stijging ten opzichte van de laatste meting in 2022 (7,5). De top 3-score bestond uit: een prettige werksfeer, genoeg uitdaging en leuk en interessant werk. Het bevestigt ons beleid dat blijven investeren in een omgeving waar talent zich op een prettige manier kan ontwikkelen, positief bijdraagt aan klantgerichtheid, innovatie en resultaten.’
Op naar 2025
‘Om de makelaar ook in 2025 weer optimaal te ondersteunen in de beste service aan (ver)kopers, introduceren we dit jaar onder andere een verbeterde versie van de Funda Desk. Deze tool helpt makelaars sneller en efficiënter te werken, zodat zij meer tijd hebben voor hun klanten en nieuwe opdrachten.
Ook zullen we in 2025 blijven investeren in de samenwerking met businesspartners, waaronder onze adverteerders. Om meerwaarde voor de bezoekers van ons platform te bieden, ontwikkelen we nieuwe initiatieven voor en met onze adverteerders, zoals innovatieve manieren om op laagdrempelige wijze wonen-gerelateerde diensten en producten aan te bieden. Ook concrete toepassingen van AI die waarde toevoegen aan ons platform en voor onze gebruikers, zullen we in 2025 verder verkennen en lanceren.’
Uitdagingen in de markt
‘De uitdagingen die we in de woningmarkt zien, zullen niet op korte termijn opgelost zijn. In 2024 rapporteerden we een aanzienlijke stijging van het woningaanbod op ons platform, tegelijkertijd zagen we het aantal dagen dat een huis te koop stond flink afnemen. De Nederlandse woningmarkt blijft onder druk staan. Starters vinden moeilijk een betaalbaar huis, terwijl doorstromers aarzelen door hoge prijzen en beperkte keuze. Tegelijkertijd zorgt de dubbele vergrijzing – meer ouderen én een hogere levensverwachting – voor extra vraag naar passende woonalternatieven.
Om dit lastige probleem écht aan te pakken, is een oplossingsgerichte houding nodig. Het vraagt om breder denken en buiten de gebaande paden treden. Een betere doorstroming kan helpen, maar vraagt om een combinatie van nieuwbouw, innovatie en beleid. Huizen moeten niet alleen betaalbaar, maar ook toekomstbestendig zijn. Hoewel er geen snelle oplossing is, liggen er kansen om de markt toegankelijker te maken. Hopelijk brengt dit jaar nieuwe perspectieven voor starters, senioren en andere doorstromers die een passend huis zoeken.’